Grillet karbonade med løk, servert på salatblader!


Karbonade med løk
















Det er mange måter å justere kostholdet på. Mange velger å bytte hamburgerbrødet med en grovere variant. Andre velger vegetarburger. Problemet er bare at disse justeringene egentlig ikke får særlig stor helsemessig betydning.


Mengden karbohydrater i brødet er nøyaktig det samme selv om brødet er grovt eller laget av speltmel eller andre urkorn. Det tar kanskje noen ekstra minutter å bryte dem ned, men sluttproduktene av stivelse er uansett glukose. Enten vi liker det eller ei.


Hvis du virkelig ønsker å oppnå effekt, vil det være smart å utelate brødet. Denne justeringen vil redusere måltidets sukkerinntak med ca 10 ts. Det vil bidra til betydelig mindre insulinbehov. Lavere insulinnivå, betyr redusert fettlagring, bedre fettforbrenning og mindre betennelse.


Ved å gjøre slike bytter i hverdagen kan du redusere blodsukkeret og insulinet betydelig. Effekten på vekta og helsa vil dermed kunne påvirkes i langt større grad ved denne justeringen i stedet of rå bytte til grovere brødtyper.


Her er karbonaden servert på 2 blader frissésalat, aioli, stekt løk,, grillsaus og grønnsaker.

Måltidet smakte fortreffelig og var en god utnyttelse av restemat fra en solskinnsdag!