Ernæringsterapi

Ernæringsterapi er en del av "funksjonell medisin", der rotårsaken til dagens moderne sykdommer står sentralt. Ved å regulere blodsukkeret, reguleres kroppens hormoner og tarmflora, samtidig som helsebringende gener aktiveres.  Når inntaket av mat som styrker helsa økes og mat som aktiverer sykdom begrenses, tar vi aktiv del i å forebygge, bremse og reversere sykdom.

Det norske kostholdet har gjennomgått store endringer de siste 50 år. Vi spiser mindre naturlig mat og mer sukker, stivelse, og prosessert mat. En justering som trolig har sammenheng med en rekke av dagens helseutfordringer. De fleste av dagens kroniske lidelser utvikles over flere år. Ved å rette fokus på "forstadiet" til dagens sykdommer, kan vi forhindre at stadig flere kilo og helseplager sniker seg på. Ikke minst forebygge mer alvorlig sykdom.
Utgangspunkt, utfordringer og mål avgjør hvor store justeringer som er nødvendige for å opprettholde optimale helse.

Ca 80 % av dagens kroniske lidelser relateres til kosthold og livsstil. Hvis snop, brus og "junk food" preger det daglige kostholdet, sier det seg selv hvor endringen bør starte.

At en stor del av hverdagskosten blir til sukker i kroppen og at mange av dagens matvarer har gjennomgått en rekke

prosesser for å bli et spiselig produkt, er det langt mindre fokus på.

Prosesser som bidrar til overvekt og sykdom.

Ved å sørge for at kroppen fungerer optimalt, kan utvikling av overvekt og sykdom i større grad forhindres.

Og selv om ikke alle nødvendigvis kan spise seg friske, kan de fleste spise seg friskere.

Aller best resultater oppnås dersom optimal næring kombineres med andre helsefremmende tiltak som tilpasset fysisk aktivitet, nok søvn og hvile, redusert stress, en sunn tarmflora, gode relasjoner, anerkjennelse og trivsel.

Ernæringsterapi angriper dagens helseutfordringer ved "rota" i stedet for å vente til diagnosen er et faktum!

Å opprettholde god helse lengst mulig er derfor en enkel og rimelig investering! Og hvis vi holder oss friske betydelig lenger, har vi kanskje nok sykehus- og sykehjemsplasser til dem som trenger dem mest!

Velkommen!

• Grey Facebook Icon