Ernæringsterapi

Ernæringsterapi er en terapiform der kostens innvirkning på den fysiske og psykiske helsa  står i fokus. Det legges vekt på hvilke endringer som kan være hensiktsmessige  for å bedre den totale helsetilstanden.

Det er ofte en sammenheng i de ulke helseplagene. Å finne rotårsaken står derfor sentralt i ernæringsterapi. Oppfølging tilpasses den enkelte.

For å oppnå god helse er det nødvendig at alle kroppens celler får tilført de næringsstoffene de trenger, samtidig  som de faktorene som hindrer cellene i å fungere optimalt, reduseres. En justering kan derfor være hensiktsmessig for de aller fleste. Uavhengig av helsetilstand og diagnoser.

Når vi spiser er vi er ute etter ulike næringsstoffer, men det er samtidig viktig å se hva du får i tillegg. Det norske kostholdet har gjennomgått en del endringer i den senere tid. Vi spiser i dag mindre ren, naturlig mat, men betydelig mer sukker, stivelse, bearbeida mat og vegetabilske oljer. En justering som har stor betydning for vekta og helsa generelt.

Mange sliter med ulike matreaksjoner uten å finne årsakene og uten å finne ut hvilke matvarer som medfører hvilke reaksjoner. Det er kun et begrensa utvalg matreaksjoner vi har tester for. Det kan derimot være mange ulike årsaker. Store blodsukkersvingninger, dårlig bakterieflora i tarmen, manglende nedbryting av proteiner, redusert enzymfunksjon og sensitivitet for karbohydrater er bare noen forklaringer. Cøliaki og matallergi er bare toppen av det berømmelige isfjellet.

Ved klinikken gjennomgår vi den enkeltes historikk, der tidligere helsetilstand, medisinbruk, kosthold og bakteriflora blir tatt hensyn til. Alle tilbys et individuelt tilpasset opplegg i forhold til egne utfordringer og mål.

Velkommen!

• Grey Facebook Icon