top of page

Ernæringsterapi

Mat er ikke bare næring, energi og nytelse. Mat er informasjon.

 

Når du vet hvilken informasjon de ulike matvarene gir, kan du i stor grad ta styringen over egen trivsel og eget velvære, ved å forbedre og stabilisere humøret, øke din vitalit og utholdenhet, bedre metthetsfølelsen og ikke minst øke din egen fettforbrenning.

Du har dermed gode muligheter for å kunne gå en spennende framtid i møte, med en friskere og slankere kropp, som spiller mer på lag med deg, samtidig som du kan kose deg med nydelig mat og ha det helt fint.  

 

På 50- tallet bestod kostholdet i Norge av mest mulig rene råvarer, der det

naturlige fettinnholdet var intakt. Overvekt og fedme var en sjeldenhet og

diabetes 2 ble kalt "gammelmannssyken".

 

I dag har forekomsten av overvekt, fedme og diabetes 2  eksplodert , der

stadig yngre og flere barn rammes. 

50- tallskostholdet ville trolig blitt kalt et råvarebasert, liberalt 

lavkarbo-kosthold i dag.

 

Den gang kalte vi det bare mat og spiste etter sunn fornuft.  

Å ta ett skritt tilbake og velge et mer råvarebasert kosthold, slik vi gjorde

før i tiden, vil derfor være en god begynnelse for å ta tilbake kontrollen

over livskvaliteten, helsa og vekta.

Har du kommet skjevt ut, kan du enkelt ta justeringene ett hakk videre. 

                                                               Det handler om å gi kroppen det drivstoffet den fungerer best på. 

                                                               

                                                               Ren, naturlig mat som f.eks. kyllingsalat med pesto, omelett, fiskesuppe, langtidskokte                                                                            supper og "gryter", kombinert med mindre karbohydrater (sukker, kornprodukter, ris, pasta                                                                  og potet), gir kroppen mer næring og mindre belastende ingredienser.

                                  

                                                               «Lavkarbo» kan variere fra et liberalt lavkarbokosthold i den ene enden, til et strikt 

l                                                               lavkarbokosthold, (eller ketogen kost), i den andre enden.


Selv om du ikke nødvendigvis kan gjøre noe med alt, kan du gjøre noe med veldig mye, men det er kun du som bestemmer innsatsen og tempoet.

Stadig flere klinikker og sykehus har tatt "lavkarbo" i bruk som verktøy og resultatene de oppnår er revolusjonerende. 

Sjekk ut her:  Norwooklinikken, "The little hospital that could"  , Virta health og Dr. Eric Westman, ved Dukes university hospital.

 

Med et lavkarbokosthold i bunn, gjerne kombinert med noen individuelle tilpasninger, øker sjansen for at også du skal kunne få betalt for innsatsen. 

 

Ta gjerne kontakt for å en uformell prat, hvis du ønsker å vite mer. 

bottom of page