Spis mindre - tren mer, eller?


Er du også overbevist om at bedre vektkontroll og bedre helse handler om å spise mindre og trene mer?


Det er fullt mulig å gå ned i vekt på denne måten, men de fleste ender med å gå opp i vekt etter kort tid, fordi sulten vinner til slutt.


For å spise mindre og trene mer er faktisk den beste opskriften til å bli skikkelig sulten, slik at du ender opp med å spiser mer.


Det er egentlig et paradoks at vi bruker den metoden som gjør oss aller mest sultne til å få kontroll over vekta?


Det finnes langt bedre måter å gjøre det på.

Med smarte kostvalg kan du faktisk dempe sult og søthunger, samtidig som du øker forbrenningen. Når du i tillegg demper betennelser, begrenser livsstilslidelser og styrker immunforsvaret, burde vel dette være den selvskrevne metoden for bedre vektkontroll og bedre folkehelse.


Selv om det ikke er særlig fokus på denne metoden i det offentlige systemet, er den ikke mindre effektiv av den grunn.


Det trenger ikke være vanskelig eller ekstremt.

Mest mulig ren, naturlig mat og minst mulig sukker og stivelse og du er allerede langt på vei.

Et kosthold som består av grønnsaker, bær, urter, fisk, skalldyr, kjøtt, egg, smør, hvitost, nøtter og olivenolje er vel ikke så ille?

Start med å reduser de store karbokildene som du spise hyppig og du er allerede langt på vei.


Med "lavkarbo" / keto samarbeider du med kroppens hormoner i stedet for å motarbeide dem. Effekten kommer derfor ofte raskt, så du har alt å vinne på å bare gå i gang.


Og når du først har kjent på hvordan det er å ha en kropp som "spiller på lag", er det ikke lenger noen forsakelse å gjøre noen justeringer. Det blir en berikelse.


En liten utskeielse i ny og ne vil neppe få særlig betydning. En gang i blant blir noe helt annet enn hver dag.


Du ender dermed opp med å spise akkurat det du vil, fordi du ønsker å ha det bra, ikke for å følge en diettplan over en begrensa tidsperiode.


Du kan jo sammenlikne det med når du gifter deg. Det er fortsatt mange andre pene, hyggelige og vennlige folk "på markedet", men når du har den personen som gjør deg mest lykkelig hjemme, er det denne personen du foretrekker.


Ved å snu innstillingen til at det handler om et valg for å kunne leve det livet du drømmer om, blir det et enkelt valg.


Fysisk aktivitet er riktignok svært gunstig for helsa, men det er ikke nødvendig å trene deg halvt ihjel for å oppnå vektreduksjon.


En kombinasjon av smarte kostvalg og tilpasset fysisk aktivitet, gir ofte raskere og bedre effekt og resultatene blir ofte mer varig, da du slipper sult og ubehag.


Lykke til mot dine mål!


Hjertesalat med pålegg er et ypperlig alternativ til brødskiva.

Her er det eggerøre, Skagensalat, røkelaks og sitron, pluss eggerøre, lammerull og paprika.

Masse smak, næring og fiber, men minimalt med stivelse.

Velbekomme!