At du må spise masse fett på KETO er en MYTE


På et ketogent kosthold heter det at ca 70 % av energien skal komme fra fett, men hva betyr det egentlig?


Det er en vanlig overbevisning at det betyr at du skal spise masse fett. Helst pøse på til alle måltider.


Det er en MYTE eller en overbevisning


At 70 % av energien skal komme fra fett handler mer om fordeling enn om mengde.


På et tradisjonelt kosthold anbefales vi en energifordeling som dette:

Ca 45-60 % fra karbohydrater

Ca 25-40 % fra fett Minus poteter, øker energiprosenten fra fett

Ca 10-20 % fra proteiner


Det handler om sammensetningen av energikildene


Hvis du fjerner karbohydratene, vil prosentandelen fra fett bli betydelig høyere, uten at du tilfører noe som helst.


En vanlig middag som består av laks , poteter, salat og saus

er prosentfordelingen av energi omtrent slik:

ca 55 % av energien fra karbohydrater (poteter og salat)

ca 25 % fra fett (laks, saus)

ca 20 % fra protein (laks, saus)


Hvis du fjerner potetene vil fordelingen bli slik:

Ca 5 % fra karbohydrater (salat)

Ca 70 % fra fett (laks, saus)

Ca 25 % fra protein (laks, saus)


Prosentfordelingen endres totalt, helt uten at du øker fettmengden


Hvis du går over til et ketogent kosthold, handler det altså IKKE om at du skal spise mengder med fett. Bare nok til å opprettholde forbrenningen og til at maten smaker godt. Det betyr at du kan velge råvarene slik de er fra naturens side, med sitt naturlige fettinnhold i form av kjøtt, fisk, skalldyr, egg, hvitost, pesto, aioli, olivenoljevinagrette, nøtter, kjerner, frø ol. fremfor magre lettprodukter. Noe som for mange innebærer en liten økning i fettinntaket, men det er altså ikke snakk om å spise mengder med fett.


Å spise mengder med fett har lite med et helsebringende ketogent kosthold å gjøre. For mange vil det i stedet bremse effekten.

NB! Hvis du har levd på svært mager kost i mange år, kan det være en risiko for at du spiser for lite fett.

Ta gjerne en gjennomgang av kostholdet ditt slik at du sikrer deg at du ikke kommer under 1000 kcal pr dag. Blir det for lite, vil kroppen gå i "krisemodus" noe som også kan bremse effekten.


Det er egentlig ikke så vanskelig. Tenk ren, naturlig mat, så regulerer det seg ganske greit.


Så at 70 % av energien kommer fra fett, handler mer om at du reduserer energien fra karbohydratene til et minimum enn at du spiser mengder med fett.


Hele hensikten er å øke tilgangen til den energien du har på lager. Mindre "karbo" gir lavere insulin og lavere insulin gir økt tilgang til egne reserver.


Gevinsten er at du går ned i vekt og forbedrer helsa, uten sult og ubehag.


Håper dette var oppklarende.


Nyt maten 😊