Granola




Frokostblanding er et godt alternativ til brødskiva, men så lenge karbohydratinnholdet er like høyt som i et brød, vil sluttresultatet bli like mye blodsukkerpåvrikning og vil kreve like mye insulin.



Bytt derfor til en variant som er basert på nøtter, kjerner og frø og du har luket bort enda en "sukkerbombe " hverdagen














Ingredienser: 1 pose mandelmel (200 gr) 1 pose kokosmasse 4 dl solsikkekjerner 3 dl gresskarkjerner 3 dl hakkede mandler 2 dl hassel/ valnøtter 1-2 ts vaniljesukker (bourbon vanilje eller noen dråper vaniljeessens) 1 ts salt evt. 2-3 ts kanel ca. 1,5 dl vann 3 - 4 ss kokosolje / Cocosa 2 ss Sukrinsirup gold 3 ss meierismør eller Smøremyk rapskokos hvis du ikke tåler melk


Fremgangsmåte: Bland alt det tørre i en bolle. Tilsett vann, kokosolje og Sukrinsirup og kna alt godt sammen til du har en kornete masse. Fordel blandingen på to stekebrett. Ha over klatter med smør.

Stekes på 175 grader i ca. 45 min. Når smøret har smeltet, røres det godt inn i blandingen (etter ca 10 min). Rør i blandingen et par ganger underveis. Evt. bytt plass på brettene etter 20 min hvis ovnen steker ujevnt. Skru av ovnen og la blandingen tørke med stekeovndøren på gløtt. Avkjøles og oppbevares på lufttett glass eller boks. Bruk granola som frokostblanding, i smoothien eller sammen med nøttemelk eller cottage cheese og friske bær. Du kan også bruke granola som snacks, turmat og som påfyll etter trening. Tips: Granola er en fin gave å gi bort til den som har alt. Hell den på et Norgesglass og knytt hyssing rundt lokket – Gjerne med oppskriften og bruksområder skrevet på en fin merkelapp.