Kokoskaker


Enklere enn dette blir det ikke. Og når disse kokoskakene i tillegg smaker kjempegodt og er "ketovennlige", er det bare å gå i gang.


Vi trenger ikke alle "finne opp kruttet", så når det er noen som allerede har eksperimentert seg fram til gode lavkarbo-oppskrifter, ja da er det helt greit å bruke disse.


"Omhelse" er en slik side med mange gode oppskrifter og tips.


Lavkarbokaker blir gjerne litt "korte" i konsistens, men med denne oppskriften på kokoskaker som inneholder Xantan gum, ble de akkurat passe seige.



Kokoskakene smaker nydelig slik de er, men du kan også dyppe bunnen eller hele kokoskaken i mørk sjokolade (minimum 70 %, evt. enda høyere kakaoinnhold)


Jeg lagde noen helt "rene", men de fleste endte opp i gryta med smelta sjokolade.

Jeg lagde dem også mindre enn det som står i den opprinnelige oppskriften, så det ble 25 stk.


Neste gang blir det trolig enda mindre kokos/ sjokoladekuler, da jeg merker at jeg etter flere år med lavkarbokosthold, ikke trenger særlig mye søtt før jeg er fornøyd.


Kanskje du også begynner å merke det samme?



Du trenger:

160 gr kokosmasse (jeg brukte den som heter kokosmel/ masse. Se bilde)

3 eggehviter

2 ss Sukrin sirup gold

50 gr Finesse bakesukker

1 ts Xantan gum


Sett oven på 175 grader (over/ undervarme, ikke varmluft)

Bland alle ingrediensene i en gryte

Rør alt godt sammen og varm blandingen til Finesse bakesukker på svak varme til FInesse bakesukker har smeltet og deigen har blitt en jevn masse

Form massen til passe store kuler.

Bruk en ts eller håndflaten til å forme dem


Deigen passer til ca 12 store kokoskaker, eller ca 25 mindre kokoskaker


Stekes midt i ovnen i 12-15 minutter. De skal ha en lysebrun overflate. Ulike ovner steker ulikt, så pass på så de ikke blir svidd.


Dersom du dypper kakene i sjokolade, bør kakene oppbevares i kjøleskapet.


Denne oppskriften kommer definitivt til å følge meg videre og jeg håper de faller i smak.


Lykke til 😊