Sjokoladebiter




Lag din egen supersunne sjokolade og kos deg med god samvittighet.


Hvis du ikke tåler melk, velger du bare melkefri sjokolade.

  • 1 plate minimum 70 % mørk sjokolade (gjerne sukkerfri)

  • 2-3 ss Cocosa (grønn type)

  • 3 ss sterk ferdigkokt kaffe




Fremgangsmåte:

  • Brekk sjokoladen i biter og ha dem i en kjele

  • Tilsett ferdigkokt kaffe og Cocosa*

  • Smelt alt på svak varme og rør sjokoladeblandingen forsiktig sammen

  • Sjokoladen MÅ IKKE bli for varm eller koke. Da vil den bli kornete og ikke særlig delikat. Bruk heller litt lenger tid og rør så lite som mulig. Den skal bare blandes forsiktig sammen.

  • Hell sjokoladeblandingen i silikonformer og sett formene i kjøleskapet. Former finner du hos Kitchen, Nille, Helsekostbutikker m.m.


*Cocosa er kokosfett som finnes i flere varianter.


Grønn type har smak av kokos, mens den brune er nøytral i smak. Bruk den grønne i sjokolade og den brune til steking.


Sjokoladen smelter på tunga slik den er, men du må gjerne tilsette andre smaker du er glad i som hakka nøtter eller kokos. Et lite dryss havsalt, chilipulver eller lakrispulver setter en ekstra spiss på sjokoladen.


Hvis du er glad i peanøtter, kan du røre inn noen skjeer peanøttpålegg uten sukker i litt av sjokoladeblandingen. Ta litt av sjokoladeblandingen i en kopp og rør inn litt peanøttpålegg før du har den i silikonformene.


Sett formene i kjøleskapet og etter et par timer kan du kose deg med nydelige konfektbiter.


Pga Cocosa vil sjokoladen bli ganske mektig, så et par biter er mer enn nok.


Du får dekket sjokoladesuget, samtidig som du får i deg næringsstoffer som hjelper deg mot bedre vektkontroll og bedre helse.




Jo mer cocosa du bruker jo mer kokos-smak får du av sjokoladen og jo mildere blir smaken.



Tips:

Hvis du eller kanskje barna synes mørk sjokolade er bittert, vil et par skjeer fløte gjøre susen.


Hvis du ikke tåler melkeprodukter kan kokosmelk, kokosfløte eller mandelmelk være et greit alternativ.


Håper det smaker 😊


Enklere blir det ikke :)