Fettkaffe - en trend som kan bremse fettforbrenningen


Fettkaffe har blitt en farsott, som brukes av stadig flere, særlig innen lavkarbo-/ketomiljøer


Denne drikken kan ha sin funksjon, men den kan også bremse effekten av KETO


For de uinnvidde er fettkaffe svart kaffe tilsatt en fettkilde. Det kan være smør, fløte, MCT-olje og for noen også egg. Noen velger kun en av kildene, andre en kombinasjon av flere



De fleste drikker fettkaffe om morgenen for å få energi og samtidig oppnå metthetsfølelse og dermed forskyve dagens første måltid.


Om du tar 1 ss smør på et lavkarbobrød, koker et egg eller har disse matvarene i kaffen, blir egentlig ett fett. Så fettkaffen blir egentlig dagens første måltid. Bare i flytende form.


I noen situasjoner kan denne drikken ha sin funksjon:

  • Hvis du i mange år har levd på svært mager kost og fortsetter med denne vanen når du går over til KETO, kan resultatet bli at du får for lavt fettinntak, slik at forbrenningen går i "sparemodus". En fettkaffe kan da være en måte å sørge for nok energi, i en overgangsfase. Du kan like gjerne spise et egg, et hjertesalat med laks og eggerøre eller et frøknekkebrød med makrell i tomat.

  • Enkelte kan også få en utfordring i starten når energien fra karbohydratene "strupes" igjen. Det kan ta noen dager/ uker å bli en fettforbrenner, alt etter innsatsen. Inntil du begynner å bruke egne energireserver, kan du risikere å gå helt tom for krefter. En fettkaffe kan også i slike situasjoner være en av energikildene som gjør overgangen lettere.


Men når du har "slått over" og blitt en fettforbrenner, vil du ha jevn tilgang på energi fra egne fettreserver og en fettkaffe vil da kunne bremse effekten.


Hele hensikten er å bruke egne reserver som hovedenergikilde og så fylle på det resterende energibehovet fra ren, naturlig mat, med sitt naturlige fettinnhold


Det er ditt eget energilager som skal gi deg metthetsfølelsen, ikke mengder fett i kosten.

Noe fett er riktignok helt essensielt, men store mengder er sjelden nødvendig.


For å utnytte kroppens egen fettforbrenning, kan også periodisk faste være til nytte.

Den enkleste formen er å hoppe over frokosten, slik at "vinduet" fra gårsdagens siste måltid til dagens første utvides. Du vil forbrenne mer av egne reserver, keton-nivået økes, som igjen bidrar til bedre vektreduksjon og økt helsegevinst


En stor fettkaffe om morgenen vil bryte denne fasteperioden, i tillegg til å øke kalorimengden betydelig. Fettkaffen kan dermed bidra til å bremse effekten fremfor å øke den..


Så vær obs på hva du gjør og hvorfor, så du ikke oppnår motsatt effekt av det du er ute etter.


Lykke til :)