top of page

Er det vits å bare gjøre litt?



Har du begynt på "lavkarbo" / ®keto" og lurer på om det er vits å bare gjøre litt?


Svaret er definitivt JA





De aller fleste, spiser i dag langt mer karbohydrater enn kroppen klarer å hpndtere.


Overskuddet av karbohydrater som ikke brukes til energi, omdannes til fett og lagres i fettcellene, i blodet og i leveren.


Noe som påvirker vekta og helsa i stor grad.


Ved å velge mer ren, naturlig mat og mindre karbohydrater (sukker og stivelse), unngår du denne fettlagringen. Mindre karbohydrater bidrar samtidig til å forebygge, bremse og ofte også reversere en rekke av dagens moderne helseplager.


Du kan dermed spise deg god og mett, samtidig som vekta går ned og formen går opp.


Jo større innsats, desto større effekt, men hvis du ikke er klar til å gå "all in" vil en reduksjon av karbohydratene som sukkerholdig mat og drikke, snacks, brødmat, ris, pasta, nudler og potet være en svært god begynnelse.


Det viktigste er å bare gå i gang, så bestemmer du selv innsatsen og tempoet, ut fra din toleranse, egne utfordringer og mål.


Det er mange faktorer som påvirker toleransen for karbohydrater:

  • Økende vekt, særlig rundt magen

  • Økende alder

  • Hormonforandringer (overgangsalderen)

  • Stress

  • Lite søvn

  • Ubalanse i tarmfloraen

  • Sykdom

  • Medisiner


Om du ikke nødvendigvis har alle punktene på lista, har du trolig noen, siden du er interessert i gjøre noe.


Med å redusere karbohydratene vil blodsukkeret stabiliseres og insulinet reduseres.

Et lavkarbo/ keto-kosthold vil derfor være et effektivt "verktøy" mot en slankere kropp, bedre helse, mindre ubehag og bedre selvfølelse.


Start i en ende og du er allerede på god vei til å kunne gjenoppta aktiviteter du elsker og ha mer overskudd til dem som betyr aller mest for deg.


Alle små justeringer har betydning.


Lykke til 😊

bottom of page