Det enkle er ofte det beste



Du har kanskje også tenkt:


«Jeg har det altfor travelt på jobb»,

«Hverdagen er altfor hektisk med nattevåk og bleieskift»

«Det er altfor mye som står på i livet akkurat nå»


Og så blir ditt eget prosjekt om å endre kostholdet utsatt.


Det er fullt forståelig. For det er ingen tvil om at hverdagen absolutt kan være hektisk og sluke deg med hud og hår.




Du skal derfor få noen tips som kan hjelpe deg til å komme i gang.


1. Gjør endringene så enkle du bare kan

2. Velg matvarer du liker godt, sånn at justeringene oppleves positive

3. Gjør en justering om gangen


Klare du dette, så vil det ikke ta mange uker før du har klart å endre vanene.


Poenget er å gjøre endringene til en berikelse, i stedet for en forsakelse.



Brødmåltidene

Tenk gjennom hva du liker og hvilke endringer som kan passe for deg.


1) Hvis du ikke er klar til å kutte ut kornbaserte brød, så tillat en uke eller to der du velger brød med lavere karboinnhold enn de du har brukt før. Se på det som en gradvis tilvenning.

2) Spis kun 1 skive pr måltid og fyll på med mer pålegg og grønt. Gjerne 1 kokt egg, noen babytomater eller avokado.

3) Bytt ett brødmåltid pr dag med proteinbrød. Om det inneholder litt karbohydrater, så la ikke det stoppe deg. Husk du er ennå i en tilvenningsfase.

4) Bytt ett av brødmåltidene med frøbaserte knekkebrød med lavt karboinnhold, f.eks Brisk

5) Du kan gjerne bake, hvis du vil. Prøv deg på oppskriftene som ligger på denne hjemmesiden

6) Lag litt ekstra middag og spis middagsrester til lunch neste dag

7) Lag salat til lunch i stedet for brødskiver og ha et frøknekkebrød som tilbehør

8) Fyll hjertesalat med dine favorittpålegg

9) Spis en ekstra porsjon suppe i stedet for brød som tilbehør

10) Skjær opp ulike faste oster og suppler med frøbaserte knekkebrød


Lunch

1) Det samme som til frokost

2) Frøknekkebrød med makrell i tomat eller peppermakrell

3) En enkel salat

4) Rester fra middagen dagen før


Middag

1) Bruk grønnsaker som basis og suppler med en protein og fettkilde

2) Bytt ris, pasta, nudler og potet med en ekstra grønnsak

3) Lag blomkål- eller sellerirotpuré i stedet for potetmos

4) Lag kjøttformer, som f.eks lasagne, bare kutt ut lasagneplatene. Du kan bruke osteskiver i stedet, evt skiver av squash.


Snacks

1) Noen ruter mørk sjokolade (minimum 70 % kakao)

2) Bær i alle varianter

3) Naturlige nøtter

4) Oliven

5) Litt ost og spekepølse



Disse enkle justeringene klarer du fint å gjøre, selv om du har det travelt på jobb, har hendene fulle med små barn eller hva forklaringen enn måtte være.

Husk det enkle er ofte det beste 😊