Vinagrette til grønnsakene


En oljebasert vinagrette hever smaken i grønnsakene, samtidig som fettet bidrar til at kroppen nyttiggjør seg vitaminene i grønnsakene bedre. Så lenge oljene ikke varmes opp utnyttes samtidig den medisisnske effekten av olivenolja.


Vinagrette:

Balsamicovinagrette med soya: 3 ss olivenolje, 2 ss soyasaus, 1 ss creamy balsamico. Smak til med limesaft.


Creamy dressing: (melkefri)

Tilsett 1 ts sennep og dressingen vil bli mer "creamy" og blander seg bedre sammen. Egner seg spesielt godt til å blande inn i brokkolisalat.

Med litt chili eller hvitløk, går salaten unna som bare det..

Evt bruk chiliolje eller hvitløksolje.

Eddikvinagrette: Blande olivenolje med litt syre som f.eks. eddik (hvitvinseddik, bringebæreddik eller balsamicoeddik) eller sitron/limesaft.

Forhold 3 deler olje og 1 del syre

Tilsett friske urter som timian, oregano, basilikum, mynteblader eller persille.


Olivenoljevinagrette med sitron: En liten dusj med olivenolje med sitron, pluss nykverna havsalt og pepper kan være nok til å gi salaten et løft. Alle smaker forsterkes og salaten blir frisk og god.


Tips:

1. Sprayflaske til favorittolivenoljen gjør det enkelt å gi grønnsakene en dusj av oje, uten at oljen flyter utover på tallerken.

Du finner dem bl.a. på Kitchen og TS- Storkjøkken


2. Plastflaske med "sprutetut" er også glimrende til å bruke til vinagrette.

Bland ingrediensene og rist på flasken så ingrediensene blander seg og drypp noen dråper over maten.

Du finner dem bl.a. på Ts- storkjøkken.






Sprayflaske til oljedressing. Du finner dem bl.a. hos Kitchen