Ernæringsfysiologer på villspor?



"Urovekkende at diabetes 2 blir sett på som selvforskyldt, sier ernæringsfysiologeneViser til en artikkel i Stavanger Aftenblad, 20.9.20. "

(Vist i A-pressen: Aftenposten, Aftenblad, Bergens tidende og Adresseavisa)


Beskjeden fra legen fikk Tore til å endre livsstil.....

https://www.aftenbladet.no/sprek/i/zgLQPO/beskjeden-fra-legen-fikk-thore-56-til-a-endre-livsstil-slik-unngikk




Det finnes bedre valg enn havregryn og grove brød



Det som virkelig er urovekkende er at det ikke en eneste gang i artikkelen blir nevnt at du kan ta kontroll over både overvekt og diabetes 2 i løpet av kort tid, med å kutte ned på karbohydatene.


I artikkelen blir diabetes 2-pasientene anbefalt mer havregryn og grove brød, som er oppskriften på høyt blodsukker, høyt insulinnivå, økt fettlagring, sult og søthunger. Neppe det smarteste å gjøre hvis du sliter med vekta og for høyt blodsukker.



100 gr havregryn inneholder 63 % karbohydrater og hvetemel 68%.

De brytes ned til samme mengde glukose i kroppen og påvirker blodsukkeret, insulinnivået, fettlagringen og sulten omtrent like mye.


Jamen havregryn er langsomme karbohydrater tenker du sikkert nå.

Har du noen gang sjekket hvor "langsomme" de egentlig er?


Det har jeg.

Blodsukkeret steg nøyaktig like høyt, med kun noen få minutters mellomrom.

Om blodsukkertoppen når sitt høyeste nivå klokken 12.00 eller 12.05 har liten betydning.

Insulinpåvirkningene, fettlagringen, sulten og søthungeren blir den samme og problemet opprettholdes.



Å legge skylden på den arvelige faktoren blir dermed helt meningsløst.

Selv om du er arvelig disponert trenger du ikke aktivere sykdomsgenene og opprettholde problemet. Noe som grove brød og havregryn definitivt gjør.

Jo, det er en arvelig komponent ved diabetes 2, men å anbefale et kosthold som opprettholder de hormonelle ubalansene og aktiverer den genetiske disposisjonen, kan vel neppe være det beste rådet mot overvekt og diabetes 2.


Det blir også feil å legge skylden over på alle dem som følger ernæringsfysiologenes og helsemyndighetenes anbefalinger. De gjør jo alt riktig, noe all statistikk viser og bør definitivt ikke få skylden.


En slank person har ca 100 000 kcal i form av "medbrakte matpakker" og hvis du har noen kilo ekstra har du enda flere. Dette er overskudd av karbohydrater som er lagret som fett.


Når våre helsemyndigheter råder disse å spise mer av noe de allerede har for mye av og så legge skylden over på dem når det opplagte skjer, blir helt urimelig. Resultatet er nøyaktig slik det står beskrevet i alle fysiologibøker. Overskuddet av karbohydratene lagres som fett.



Å gi folk som sliter med overvekt og diabetes 2 råd om å spise mer grove brød og havregryn, er å gi dem oppskriften på hvordan ubalansen opprettholdes og forverres,


Det må vel kunne kalles å være fullstendig på villspor?

Det blir fullstendig meningsløst å anbefale mer av noe du allerede har altfor mye av...


I stedet for å velge havregrøt og grove brød og øke problemet, kan du ganske enkelt velge en omelett, et par frøknekkebrød eller en kyllingsalat med pesto i stedet.


Du øker tilgangen til ditt eget energilager. Blodsukkeret holder seg stabilt og insulinnivået reduseres.

Du er god og mett, søthungeren dempes, energinivået og humøret holdes stabilt og medisinbehovet reduseres.


Informasjonen om bedre løsninger er etterhvert velkjent. En rekke sykehus og klinikker bruker metodene i dag, bl.a. ved Clevelandklinikken, John Hopkins hospital og Hexebergklinikken.


At landets ernæringsfysiologene skylder dagens problem med overvekt og diabetes 2 på genene, fremfor å ta inn over seg at de rådene de gir faktisk gjør folk syke og overvektige er egentlig det som er aller mest urovekkende.


I beste fall kan det kanskje kalles uvitenhet, i verste fall total ansvarsfraskrivelse.


Folks utgangspunkt er forskjellig, og selv om noen kan oppnå bedre blodsukkerkontroll med å gå over til grove brød og havregryn, kunne resultatet blitt mange ganger bedre med å redusere de matvarene som gir økt blodsukker, økt insulinnivå, økt fettlagring, sult og diabetes 2.

Altså karbohydratene.


Jeg vil i allefall mye heller gå for et behandlingsopplegg som gir 95 % reversering fremfor et som gir en reverseringsprosent på 0,1.



Selv om landets ernæringsfysiologer en gang har lært at grove brød og havregryn er det beste, må vi vel kunne forvente at de oppdaterer seg og tilbyr folk de beste løsningene fremfor å opprettholde gamle overbevisninger.




En bekymret ernæringsterapeut




Kilder:

1. Stavanger Aftenblad: 20.sept.20: https://www.aftenbladet.no/sprek/i/zgLQPO/beskjeden-fra-legen-fikk-thore-56-til-a-endre-livsstil-slik-unngikk


2. Virta health: Reversering av diabetes 2: https://www.virtahealth.com


3. Sarah Hallberg: Reversing of diabetes 2

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fendo.2019.00348/full?utm_source=F-NTF&utm_medium=EMLX&utm_campaign=PRD_FEOPS_20170000_ARTICLE&fbclid=IwAR18vRBLOhlR0hjEJ0HLlNdYXHE6SWkMug6BZNTT9jrhM51ABvz0aWZPklY&source=post_page---------------------------


4. Sarah Hallberg: Reversing of diabetes 2: https://www.mdpi.com/2072-6643/11/4/766


5. Dr. Eric Westman: Using a low carbohydrate diet to treat obesity and type 2 diabetes. https://journals.lww.com/co-endocrinology/Abstract/2020/10000/Using_a_low_carbohydrate_diet_to_treat_obesity_and.3.aspx


6. Dr. Erik Hexeberg: Myndighetens råd gjør folk uføre:

https://www.nrk.no/ytring/myndighetenes-rad-gjor-folk-ufore-1.15164413