Sliter du med å legge om til ketogen kost?

Synes du det er vanskelig å komme i gang?

Eller at det er så komplisert at det vokser deg

helt over hodet?


Her er mitt viktigste budskap:


Senk skuldrene og gjør det enkelt.

For du klarer det helt fint.


Det handler om å begynne i en ende.


Du skal ikke klare alt på en dag...

Å legge om kosthSoldet handler om en langvarig endring, slik at du oppnår varig effekt



Flytt fokus til det du ønsker å oppnå og start der DU har mest å hente

1. Bytt snop, snacks , brus ol med mer ketovennlige alternativer som mørk sjkolade (min 70 % kakao) , naturlige nøtter, evt blandet med litt salte peanøtter, bær og Farris med smak. Klarer du ikke slutte trapper du ned mer og mer i ditt eget tempo.


2. Når du har funnet noen alternativer du er komfortabel med, tar du neste skritt. Som oftest handler det om brødmat. Bytt til frøbaserte knekkebrød, lavkarbobrød eller lag noen lavkarbobrød selv, f.eks minibaguetter eller lavkarbobriks som du finner i kurset.


3. Når du har fått kontrollen på dette, går du videre og bytter ris, pasta og potet med en ekstra grønnsak. Du kan gjøre det helt enkelt, og bare supplere med en grønnsak som du liker, eller du kan lage erstatninger som blomkålpuré, blomkålris, sellerirotmos og squashspagetti.

Prøv deg fram til du finner noen alternativer som du liker godt. Bruk tid til å finne noe du vet du kan ha over tid.


4. Spis deg mett med gode proteinkilder som grønnsaker, fisk, sjømat, kjøtt, kylling, egg, hvit ost ol.


5. Velg fett av god kvalitet og velg fortsatt kun mat du liker goidt som f.eks pesto, guacamole, aioli, smør ol. Lag gjerne gode sauser som bernaise og hollandaise, slik at maten blir smakfull og tilfredsstillende.


6. Hold deg til 3 måltider pr dag.



Med disse enkle justeringene kan du komme veldig langt.


  • Etter de 2 første punktene har du allerede stoppet fettlagringen, slik at du stopper den negative utviklingen

  • Etter punklt 3 har du kommet så langt ned i karbomengde at fettforbrenningen begynner å øke

  • Etter punkt 4 og 5, setter du fart i egen fettforbrenning.

  • Etter punkt 6 vil du stoppe å "trekke i håndbrekket" til din egen fettforbrenning, som du gjør med hyppige mellommåltider.


Dette er det aller viktigste.

Du har nå fått nok kunnskap til å komme godt i gang, uavhengig av hva som er ditt utgangspunkt, dine utfordringer og mål.

Kanskje du skal inn i brudekjolen om en mnd eller to og har det travelt, eller kanskje hverdagen er travel med familie, jobb, fritidsaktiviterer og gudene vet hva, ja, da har du uansett nok kunnskp til å nå dine mål.


I tillegg har du kunnskapen som gir deg forståelsen så du kan føle deg helt trygg på det du gjør, og så du unngår å miste motet dersom du får noen ubehag eller skeptiske kommentarer fra omgivelsene.


Du har dermed de aller beste forutsetningene for å lykkes.


Men det viktigste er at du tar det i eget tempo. Det handler ikke om en kur, men en omlegging som skal hjelpe deg til å ta kontrollen, en gang for alle.


Og selv om jeg ikke kan gi deg noen garantier, så viser all erfaring at metoden virker.


Håper denne lille oppsummeringen hjalp litt på frustrasjonen.