Sliter du med å legge om til ketogen kost?


Synes du det er vanskelig å komme i gang?

Eller at det er så komplisert at det vokser deg

helt over hodet?


Her er mitt viktigste budskap:


Senk skuldrene og gjør det enkelt.

For du klarer det helt fint.


Det handler om å begynne i en ende.


Du skal ikke klare alt på en dag...

Å legge om kostholdet handler om en langvarig endring, slik at du oppnår varig effekt



Flytt fokus til det du ønsker å oppnå og start der DU har mest å hente

1. Bytt snop, snacks , brus ol med mer ketovennlige alternativer som mørk sjkolade (min 70 % kakao) , naturlige nøtter, evt blandet med litt salte peanøtter, bær og Farris med smak. Klarer du ikke slutte trapper du ned i ditt eget tempo.


2. Når du har funnet noen alternativer du er komfortabel med, tar du neste skritt. Som oftest handler det om brødmat. Bytt til frøbaserte knekkebrød, lavkarbobrød eller lag noen lavkarbobrød selv, f.eks minibaguetter eller lavkarbobriks


3. Når du har fått kontrollen på dette, går du videre og bytter ris, pasta og potet med en ekstra grønnsak. Du kan gjøre det helt enkelt, og bare supplere med en grønnsak som du liker, eller du kan lage erstatninger som blomkålpuré, blomkålris, guacamole, sellerirotmos, brokkolisalat og squashspagetti.

Prøv deg fram til du finner noen alternativer som du liker godt. Bruk tid til å finne noe du vet du kan ha over tid.


4. Spis deg mett med gode proteinkilder som fisk, sjømat, kjøtt, kylling, egg, hvit ost ol. og suppler med grønnsaker og naturlig fett


5. Velg fett av god kvalitet som du liker, f.eks pesto, guacamole, aioli, smør ol. Lag gjerne gode sauser som bernaise og hollandaise, slik at maten blir smakfull og tilfredsstillende.


6. Hold deg til 3 måltider pr dag


7. Unngå mellommåltider




Med disse 7 justeringene er sjansene gode for at du skal kunne nå dine mål


Det viktigste er at du tar det i ditt eget tempo og finner matvarer du liker og trives med.


Det handler ikke om en kur, men en omlegging som gir kroppen de beste forutsetningene til bedre vektkontroll, bedre helse og mindre ubehag, slik at du kan få en kropp som spiller mer på lag med deg


Lykke til 😊