Kostrådene våre er utgått på dato!



Med utropstegn, ikke spørsmålstegn.

Hvordan jeg kan være så sikker?


Jo, fordi du kan sjekke fakta i dette øyeblikk, med å lese på noen av de matvarene du har i hus.



Bli med på et lite eksperiment.

Hvis laks hadde hatt mer metta fett enn en biff, ville kostrådene da sett annerledes ut?


Hadde vi endt opp med at fisk var usunt pga for mye metta fett og at kjøtt var sunt, pga lite metta fett, eller hadde vi tenkt at det ikke var metta eller umetta fett som avgjorde om maten var sunn eller ikke, men kvaliteten?


Hva tror du?


Da kan jeg opplyse om at laks inneholder mer metta fett enn ytrefilét og karbonadedeig til sammen. Ja til og med mer enn oksesteik.


Ja, du leste riktig.

I allefal hvis vi skal stole på Matvaretabellen.no og næringsinnhold på de ulike matvarene.


Så hvordan kan det da være riktig at vi skal spise mer laks og mindre kjøtt for å få i oss mindre metta fett?


Og hvordan kan våre helsemyndigheter, med helseministeren i spissen, fortsatt holde fast ved at metta fett er det farlige fettet og umetta fett det sunne?


Vi har en kollektiv misforståelse der vi har endt opp med at ultraprosesserte planteoljer, margariner og lettprodukter anbefales fremfor mat basert på naturens råvarer som kjøtt og smør. Naturen har blitt feil, mens ultraprosesserte produkter har blitt riktig.

Snakk om å snu det hele på hodet.


Denne misforståelsen har blitt gjentatt så mange ganger at de aller fleste er overbevist om at den er riktig.

Men det er bare å ta et kjapt søk på Matvaretabellen.no, eller en sjekk på hva som faktisk står på emballasjen på de matvarene du har i hus, så kan du kjapt se at her er det noe som er feil.


Sjekk pakken med bacon, skinkepålegg, røkelaks og olivenolje. Les hva som står om metta og umetta fett. Bare husk at du må summere enumetta og flerumetta, for begge disse kommer inn under umetta fett.


Ja, du ser sikkert at bacon inneholder mer umetta fett enn metta. Faktisk mer umetta fett enn laks. Og at olivenolje inneholder mer metta fett enn bacon. UUUppps...


Her har det gått skikkelig i "baddel" som vi sier i Stavanger. Men i stedet for å lese på pakken eller sjekke i Matvaretabellen, opprettholdes overbevisningene fra øverste hold og kostrådene består.


Selv om både laks og olivenolje inneholder mer umetta fett enn metta, forsvinner ikke det metta fettet av den grunn, men det metta fettet gjør ikke disse matvarene mindre gunstige av den grunn. Det er bare slik naturen er.


Ren, naturlig mat, med sitt naturlige fettinnhold vil alltid være en kombinasjon av metta og umetta fett.


Bør vi ikke kunne forvente av vår helseminister, som har satt seg som mål å kutte enda mer ned på metta fett, faktisk sjekker at det han egentlig sier er at vi bør spise mindre laks og olivenolje, ikke mindre biff og karbonader.


Er det ikke snart på tide å la fakta få legge føringene for kostrådene våre, ikke fastgrodde overbevisninger.



Ta en titt på tallene fra Matvaretabellen.no,

Rå laks 2,2 gr metta fett

Rå karbonadedeig: 0,9 gr metta fett

Rå ytrefilet: 1 gr metta fett

Rå oksesteik: 1,7 gr metta fett


Laksen du har til middag inneholder altså mer metta fett enn både ytrefilét, karbonadedeig og oksesteik.

Derfor ingen spørsmålstegn bak overskriften.


Det som står i Matvaretabellen er altså stikk i strid med dagens anbefalinger.


Konsekvensene av å ta denne informasjonen til etterretning vil bli enorme, men konsekvensen av å la være blir faktisk ennå større.....



Ernæringsterapeuten



Referanser:

1. Matvaretabellen.no

2. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat does not clog the arteries: https://www.bmj.com/content/347/bmj.F6340

3. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat is not the major issue: https://bjsm.bmj.com/content/51/15/1111?fbclid=IwAR1O-OLboIxKetwb7teVsiVhnPiqkchT-XKaIdEPxxsZZDEKMq3Ibm3_xHk

4. Sarah Hallberg: ted talk: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines: https://www.youtube.com/watch?v=da1vvigy5tQ

5. Sarah Hallberg: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines: https://bjsm.bmj.com/content/52/13/869.full