Kostrådene er utgått på dato!



Med utropstegn, ikke spørsmålstegn.

Hvordan jeg kan være så sikker?


Jo, for hvis du sjekker fakta, vil du fort se at det har gått skikkelig i surr.


Bli med på en liten tankerekke..

Hvis laks hadde inneholdt mer metta fett enn biff, ville vi da endt opp med at fisk var usunt pga for mye metta fett og at kjøtt var sunt, pga lite metta fett?


Hva tror du?


Jeg kan da opplyse om at laks faktisk inneholder mer metta fett enn ytrefilét og karbonadedeig til sammen.


I allefal hvis vi skal stole på Matvaretabellen.no og næringsinnholdet som er avmerket på de ulike matvarene.


Når du først er i gang, kan du sjekke næringsinnholdet i chips.

Det står det at chips faktisk inneholder 10 ganger så mye umetta fett som metta.


Hvis planteoljene var det sunne fettet, som våre helsemyndigheter fastholder, burde vel chips egentlig klassifiseres som superfood.

Planteolje pluss en grønnsak...


Men det er vel fortsatt enighet om at chips ikke akkurat er helsekost av den grunn.


Tenk litt gjennom hva denne informasjonen egentlig betyr...


Når laks inneholder langt mer metta fett enn en rekke kjøttyper og chips i hovedsak inneholder umetta fett, ja da rakner hele teorien om at metta fett er usunt og umetta fett er sunt.


Selv om denne informasjonen enkelt kan sjekkes, opprettholdes overbevisningen om at metta fett er usunt og umetta fett er sunt.


De er faktisk selve grunnlaget for dagens kostråd.


Vi har endt opp med at ultraprosesserte planteoljer, margariner og lettprodukter anbefales fremfor naturens skatter som kjøtt og smør.


En kollektiv misforståelse der naturen har blitt feil, mens prosesserte industriprodukter har blitt riktig.


Snakk om å snu det hele på hodet.


Denne misforståelsen har blitt gjentatt så mange ganger at den har blitt en sannhet.


Men det er bare å ta et kjapt søk på Matvaretabellen.no, eller en titt på emballasjen av de matvarene du har i hus, så kan du se at her er det noe som er helt feil.


Sjekk pakken med bacon, skinkepålegg, røkelaks og olivenolje.


Du ser sikkert også at bacon inneholder mer umetta fett enn metta. Faktisk mer umetta fett enn laks. Og at olivenolje inneholder mer metta fett enn bacon. UUUppps...


Her har det gått skikkelig i "baddel" som vi sier i Stavanger.


I stedet for å ta fakta til etterretning, opprettholdes overbevisningene, år etter år.


Vi er et lydig folkeslag som i stor grad gjør som vi blir anbefalt.

Konsekvensen av dagens anbefalinger er bl.a. at vi får i oss altfor mye omega 6 i forhold til omega 3, som gir oss betennelser og sykdom.

I tillegg får vi i oss altfor mye stivelse, som bidrar til en forsukring av blodet, som igjen er forstadiet til en rekke av dagens moderne lidelser, som diabetes 2, høyt blodtrykk, hjerte/ karsykdom og betennelsessykdommer.


Denne forsukringen av blodet har også ført til at referanseverdien av insulin har blitt hevet flere ganger, bare i løpet av de siste 20 årene, da det er insulinets oppgave å hoode blodsukkeret normalt.

i stedet for å evaluere kostrådene, endrer vi referanseverdiene i henhold til de helsemessige endringene som skjer i befolkningen.


På papiret ser det kanskje fint ut, men i realiteten har overvekt, fedme, diabetes 2, hjerte/ karsykdom og fibromyalgi blitt den nye normalen.


Konsekvensene av å ta fakta til etterretning vil bli enorme, men konsekvensene av å holde fast ved overbevisningene, vil bli uendelig mye større....



Mette




Referanser:

1. Matvaretabellen.no

2. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat does not clog the arteries: https://www.bmj.com/content/347/bmj.F6340

3. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat is not the major issue: https://bjsm.bmj.com/content/51/15/1111?fbclid=IwAR1O-OLboIxKetwb7teVsiVhnPiqkchT-XKaIdEPxxsZZDEKMq3Ibm3_xHk

4. Sarah Hallberg: ted talk: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines: https://www.youtube.com/watch?v=da1vvigy5tQ

5. Sarah Hallberg: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines: https://bjsm.bmj.com/content/52/13/869.full