Når det opplagte blir for enkelt...


Vi vil helst være smarte og velge smarte løsninger.


Men når ønsket om å være smart går på bekostning av det enkle og opplagte, er vi på ville veier.


Dette er definitivt gjeldende innen kosthold.


Bare ta et lite utsnitt fra læreboka i fysiologi der det står:


"Overskudd av karbohydrater lagres som fett i fettcellene, i blodet og i leveren"


Mye sukker og stivelse gir samtidig økning av insulinet, som er forstadiet til diabetes 2.


Når mye sukker go stivelse gir denne effekten, vil mindre sukker og stivelse gi motsatt effekt.

Ganske logisk, eller hva?


Dermed vil mindre sukker og stivelse i kosten gi mindre fettlagring i fettcellene, i blodet og i leveren, i tillegg til lavere insulinnivå. Noe som forebygger, bremser og reverserer overvekt, hjerte/ karsykdom, fettlever og diabetes 2.


Vår tids store folkesykdommer. Som i tillegg gir pss økt risiko for å bli smittet og bli alvorlig syk av covid-19.


I stedet for å justere kostrådene, slik at disse plagene forebygges og reverseres, opprettholdes dagens kostråd som inneholder en sukker- og stilvelsesmengde som tilsvarer nærmere 50 ts sukker pr dag og bruker milliarder på å utvikle nye og bedre medisiner for å redusere plagene og lidelsene som oppstår som en helt naturlig konsekvens....


For å bytte ut brød, ris, pasta og potet med et par frøknekkebrød, en omelett og en ekstra grønnsak til middag, blir rett og slett for enkelt.


Løsningen kan jo ikke være så enkel. Da ville vi selvsagt gjort det, eller.........














Referanser:

1. Sarah Hallberg: ted talk: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines:

2. Sarah Hallberg: Reversing diabetes 2 starts with ignoring the guidelines:

3. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat does not clog the arteries:

4. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat is not the major issue:

5. Jan Helge Halleraker; Kost, helse og julefett.