Korn = sukker



Alle vet at det er smart å begrense sukkerinntaket.


Men visste du at brødmat er en av de største sukkerkildene i det norske kostholdet?


Hovedbestandelen i alt korn er stivelse som egentlig bare er sukkermolekyler i kjeder.






I kroppen brytes disse kjedene ned til sukker. Mye mer enn de fleste klarer å håndtere. Det betyr ikke at du ikke kan spise kornprodukter, men at det kan være lurt å begrense mengden, særlig hvis du sliter med for mange kilo, har en eller annen helseutfordring eller er genetisk disponert for ulike sykdommer.




Det kan også være smart å redusere mengden korn, dersom du planlegger å bli gravid eller dersom du bare ønsker å gjøre en innsats for å sikre din fremtidige helse.


Matens hormonelle effekt, er en faktor i ernæringslæren vi bare har hoppet elegant bukk over.






Ved å ta denne faktoren til etterretning, har du plutselig et fantastisk verktøy som du kan bruke til din fordel.


Sukkeret i seg selv er en "trigger", men kroppens hormonelle respons på korn, er en faktor du trolig ikke har hørt noe særlig om, men den er ikke mindre viktig av den grunn.


Du har sikkert også lært, at grove kornprodukter er sunt og at du bør spise mer. Dette har vært en antagelse, som har blitt en sannhet som har slått rot, men nå vet vi bedre.



Hovedbestandelen i korn er stivelse, uansett type og uansett hvor grovt det er.


Innholdet av stivelse i en pose sammalt mel og havregryn er dermed omtrent identisk som i hvetemel.


Et sted mellom 60-70 %.




Dette finner du informasjon om i de fleste bøker i ernæring. Du kan også enkelt sjekke innholdet under næringsinnhold på de enkelte matvarene eller i matvaretabellen.no.


Men bare tenk hva denne informasjonen egentlig betyr.

Ca 60-70 % av råvaren brytes ned til sukker i kroppen, enten det dreier seg om havregryn eller hvetemel.


Jamen grovt mel og havregryn inneholder jo mer næring og fiber, tenker du sikkert nå?


Ja, det er helt sant, men hovedingrediensen er stivelse og sluttproduktet er sukker, uansett.


Om det tar noen minutter lenger tid å bryte ned de grove i forhold til de lyse, får liten betydning for den hormonelle responsen. For det handler faktisk bare om noen ganske få minutter.


Det økte nivået av insulin derimot er en stor utfordring, som vi fram til nå har hoppet helt bukk over.

Du kan jo sammenlikne med en blåbærkake.

Selv om kaka inneholder blåbær vil sukkeret være den dominerende ingrediensen uansett.


Eller med en drink. Selv om du har et par oliven i drinken, kan du ikke se bort fra alkoholinnholdet


Sånn blir det også med korn.


Selv om brødet eller havregryn inneholder noe næring og fiber, vil hovedingrediensen uansett være stivelse og sluttresultatet vil være sukker.


Dermed vil insulinnivået bli påvirket, uavhengig av korntype og grovhetsgrad.


Insulin er det hormonet som regulerer blodsukkeret og sørger for at overskuddet lagres i form av fett.


I tillegg vil økt insulinnivå øke aktiveringen av betennelser og sykdom. Et konstant høyt insulinnivå er derfor særdeles uheldig, både for vekta og helsa.



Ved å ta hensyn til stivelsens hormonelle effekt, har du plutselig et fantastisk "verktøy"


Mindre sukker og stivelse i kostholdet, vil senke insulinnivået. Dermed bremser du fettlagringen og reduserer samtidig aktiveringen av betennelser og sykdom.


Det er faktisk mulig å forebygge, bremse og reversere en rekke av dagens moderne helseplager og sykdommer, inklusiv overvekt, fedme, diabetes 2, hjerte/ karsykdom, kreft og Alzheimer, ved hjelp av enkle kostjusteringer.



Og jo mer du reduserer, jo større gevinst. Men det er selvsagt helt opp til deg hvor store justeringer du vil gjøre.


Siden korn er blandt de største sukkerkildene i hverdagskosten, vil det være smart å bytte til noen andre alternativer.


Du har tilgang på en rekke andre matvarer som ikke brytes ned til sukker som f.eks:

Kjøtt, fisk, skalldyr, egg, hvitost, grønnsaker, særlig de som vokser over bakken, bær, nøtter, kjerner, frø, olivenolje, kokosmelk, urter, krydder og mye mer.



Muligheten for en slankere, friskere og mer aktiv framtid er dermed absolutt innenfor rekkevidde.



Husk du må ingenting, men du kan hvis du vil.



Masse lykke til 😊