Desember, førjulstid, alkohol og KETO




Det er tid for både julebord, juleselskap og inntaket av alkohol stiger gjerne i desember.

For å spare deg for ubehagelige erfaringer vil jeg minne deg på at toleransen for alkohol gjerne blir redusert etter overgangen til et ketogent kosthold.




Den reduserte toleransen kan gi seg utslag på flere måter, bl.a. at det gjerne skal mindre alkohol til før du blir full, får hodepine eller blir kvalm.


Tips:

Den beste måten å unngå problemet på er å være litt mer forsiktig med alkoholinntaket, så du finner din egen toleransegrense.


Du kan også begrense ubehagene med å ungå å drikke på tom mage, spise noe fettrikt, f.eks nøtter, i kombinasjon med alkoholinntaket og drikke nok vann samtidig.


Husk også at alkoholen i seg selv vil bremse fettforbrenningen, da leveren først vil forbrenne alkohol, før den går over i fettforbrenning.


For å begrense denne effekten, vil det være smart å velge vin med lavt sukkerinnhold, (mindre enn 3 gr sukker pr liter) og øl som inneholder minimalt med karbohydrater, f.eks Tuborg Lite- øl.


Dette er på ingen måte ment som en alkoholreklame, men som informasjon slik at du skal unngå unødig ubehag i denne søte juletid 🥂🍾


Riktig god førjulstid 🎄