Bringebærfromasj


BRINGEBÆRFROMASJ Lavkarbo og melkefri

Fromasj:

1 pakke krem. Vanlig eller kokoskrem (Gryr) for deg som ikke tåler melkeprodukter

1 pose sukkerfri bringebærgelé - kokes med 4 dl vann

Bringebærsaus:

1 kurv bringebær

3 ss sukrin gold

Jevning til saus:

1 ts johannesbrødkjernemel

2 ss vann

Fremgangsmåte:

Kok op 4 dl vann og rør ut gelépulveret. Avkjøl.

Pisk kremen. Hell geléen i kremen i en tynn stråle og bland godt.

Hell fromasjen i en kakefom.

Sett fromasjen i kjøleskapet. Den kan god lages dagen før servering.

Saus:

Kok opp bringebærene med 3 ss sukrin gold eller annen søtning. Sil sausen.

Rør johannesbrødkjernemel ( JBKM) ut i vannet og bland denne forsiktig inn i sausen mens du rører.

La sausen småputre til den tykner. Rør hele tiden. Blir det noen klumper, siler du den på ny. Avkjøl. Hell sausen over fromasjen når fromasjen har stivnet.

Servering:

Pynt fromasjen med litt piska krem og friske blåbær og bringebær. Evt litt vanlijekrem uten sukker.

Tips: Fromasjen kan også serveres på nøttebunn eller marengsbunn, men vær obs på at marengsen blir bløt hvis den står for lenge, så ha fromasjen over marengsen rett før servering.


Marengs kan lages med tagatesse som søtningsmiddel.

Det finnes også sitrongelé uten sukker som kan brukes til sitronfromasj. Bruk samme fremgangsmåte.

Lykke til!

Mette