På tide å la overbevisningene fare?


Vi blir rådet til å spise mer fet fisk.

Hovedgrunnen er at fisken inneholder den fordelaktige omega 3-fettsyren.

Et annet argument som trekkes fram i samme åndedrag, er at det er særlig gunstig hvis laks blir valgt fremfor mat som inneholder mettet fett, salt og sukker.

Og ja. Kombinasjonen mettet fett, salt og sukker i form av "junk food" er lite gunstig, men når den anbefalte laksen inneholder langt mer mettet fett enn de vanligste kjøttyper som spises i Norge, tyder det på at overbevisningene fortsatt råder.

Ikke fakta.

For et kjapt søk i Matvaretabellen viser at 100 gr kokt laks inneholder omtrent dobbelt så mye mettet fett som 100 gr biff, 100 gr ytrefilet og 100 gr karbonadedeig.

100 gr stekt laks inneholder faktisk samme mengde mettet fett som 100 gr ordinær kjøttdeig. Eller rett skal være rett. Kjøttdeigen inneholder 1 gram mer mettet fett enn stykket med stekt laks.

Er det virkelig dette ene grammet som gjør kjøttdeigen så skummel?

Overbevisningen om at mettet fett er synderen sitter så dypt at den er omtrent umulig å rokke. Den sitter i "ryggmargen"

Men hvis det nå skulle være mettet fett som var problemet, vil jo faktisk laks være langt mer skadelig enn en saftig biff eller en ren hamburger. (Uten brød og pommes frites).

En safig angusburger eller biff, med grønnsaker og en god saus, vil fortsatt inneholde mindre mettet fett enn en laksemiddag med grønnsaker og saus.

Hvor lenge skal overbevisning om at mettet fett er problemet legge føringene for kostrådene for gravide, for våre barn, for sykehus, sykehjem, militæret, institusjoner, barnehager, skoler og deg og meg?

Vi rådes til å begrense mettet fett, men anbefales å spise mer fet fisk.

Når 100 gr stekt laks inneholder mer mettet fett enn 100 gr biff, 100 gr karbonadedeig og 100 gr bogsteig - til sammen, er rådene totalt misvisende.

Du sitter sikkert selv og kjenner på din egen overbevisning om at dette må være feil. Du har jo lært at kjøtt inneholder masse metta fett, så dette kan du. Men da bør du ta en liten faktasjekk i Matvaretabellen, så finner du fort ut at barnelærdommen er basert på overbevisninger, ikke fakta.

Selv om fettet i biffen inneholder 50 % mettet fett, blir summen svært liten når det totale fettinnholdet er 2 gram. 50 % av noe trenger ikke være mye.

Rådene opprettholdes, selv om denne informasjonen også kan sjekkes på "Store medisinske leksikon", som er oppdatert i juni 2020.

På tross av at fakta kan sjekkes på få sekunder, fastholder vår helseminister at det viktigste satsningsområdet for å forbedre helsa er å redusere mengden mettet fett.

Da er det faktisk laksen som bør reduseres, kjære minister, ikke den saftige angusburgeren eller biffen.

At oppdrettslaksen etterhvert inneholder en rekke andre stoffer som ikke er særlig gunstige for oss, er en helt annen diskusjon, men å advare oss mot kjøtt pga innholdet av mettet fett og fremheve laksen i stedet faller på sin egen urimelighet.

Overbevisningen om at kjøtt er kilden til mettet fett og dermed det store helseproblemet, opprettholdes år etter år, selv om alle kan lese at:

100 gr karbonadedeig inneholder kun 0,9 gr mettet fett pr 100 gram

100 gr vanlig kjøttdeig inneholder 6 gram mettet fett.

100 gr stekt laks inneholder 5 gr mettet fett.

Når vi nå vet at det er overskuddet av karbohydratene som lagres som fett, i blodet, i leveren og i fettcellene, ikke kjøttet, er det vel på tide å la overbevisningene fare og rette fokuset mot karbohydratrikt tilbehør. Som bl.a. hamburgerbrød, pommes frites, brus og øl.

- Og nyte en saftig biff, sammen med masse nydelige grønnsaker!

Mette

Kilder:

1. NHI: Fisk er sunt.

Artikkel NHI https://nhi.no/kosthold/ernaring/fisk-er-sunt/?fbclid=IwAR3ajdpruD7pVWNu-uSD46QmCwco_D55SKLeEK37sV4et5qB5Enonvo9X8w

2. Matvaretabellen

3. Store medisinske leksikon, oppdatert juni 2020: https://sml.snl.no/karbohydrater_-_ernæring