Hjernevasket?

Jeg skal ikke påstå at hverken du eller noen andre er hjernevasket men det er vanskelig å finne et mer dekkende ord for feilinformasjonen vi alle blir utsatt for!

Det er særlig informasjonen vi får om fett som skurrer!

Ta en titt på innholdet i noen av våre vanligste matvarer:

Fettinnhold: (Hentet fra Matvaretabellen.no)

Metta fett: Umetta fett:

Laks: 7 % 13 %

Olivenolje: 15 % 80 %

Karbonadedeig 1 % 1 %

Ytrefilét: 1 % 1 %

Bacon: 12 % 18 %

Svindland salami: 13 % 26 %

Kims chips 2,4 % 27 %

Hentet fra Helsedirektoratets hjemmeside

Fett fra dyr regnes som metta og usunt fett.

Fett fra fisk og oljer regnes som umetta og sunt fett.

For mye metta fettet øker risikoen for hjerteinfarkt.

Se litt nærmere på tallene ovenfor:

  • Både laks og olivenolje inneholder betydelig mye mer metta fett, det "usunne" metta fettet enn karbonadedeig og ytrefilét. Henholdsvis 7 og 15 ganger mer. Altså mye mer!

  • Laks og olivenolje inneholder mer umetta fett, men det metta fettet forsvinner ikke fordi om de inneholder umetta fett i tillegg

  • Både bacon og laks inneholder mer umetta fett enn metta.

  • Bacon inneholder en halv gang mer umetta fett enn laks

  • Salami inneholder dobbelt så mye umetta fett som laks

  • Olivenolje inneholder 15 ganger mer metta fett enn karbonadedeig og ytrefilét

  • Olivenolje inneholder mer metta fett enn både bacon og salami. Selv om olivenolje inneholder mye mer umetta fett enn metta, forsvinner ikke det metta fettet, på samme måte som at det umetta fettet i bacon og salami ikke forsvinner fordi om disse kjøttypene inneholder metta fett.

  • Chips inneholder ca 10 ganger mer umetta fett enn metta

Det kan være vanskelig å holde "tunga beint i munnen", men poenget er at innholdet av fett i disse matvarene er stikk i strid med det vi alle lærer som barn og det som står som fakta på Helsedirektoratets sider.

Hva betyr egentlig tallene ovenfor?

  • Hvis du spiser laks hver dag i en uke får du i deg mye mer metta fett ("usunt fett") enn hvis du spiser karbonader og ytrefilét hver dag.

  • Hvis du spiser bacon og salami hver dag i en uke får du i deg mer umetta fett ("sunt fett" ) enn hvis du spiser laks hver dag

  • Du får i deg mer metta fett ("usunt fett") av å spise salat med noen skjeer olivenolje hver dag i en uke, enn hvis du spiser karbonader og biff hver dag

  • Hvis du spiser chips hver dag får du i deg mye umetta fett ("sunt fett")

  • At naturlig fett, enten det er i fisk, kjøtt eller oljer er en kombinasjone av metta og umetta fett

  • At informasjonen vi får fra Helsedirektoratet er stikk i strid med innholdet som står på produktene og i Matvaretabellen

Kostrådene som står i dagens lærebøker er altså stikk i strid med tallene vi alle kan sjekke, enten på emballasjen på produktene eller i Matvaretabellen.no.

Hvis det Helsedirektoratet hevder er riktig, er det meste av produktinformasjonen og Matvaretabellen fullstendig feil!

Kan det hende at det er overbevisningene til de som jobber i Helsedirektoratet som ikke stemmer helt med fakta?

Og kan det være en idé at de som sitter i Helsedirektoratet tar en liten faktasjekk, så lærebøkene kan justeres i henhold til fakta? For vi må vel kunne gå ut fra at næringsinnholdet som står på våre matvarer er riktige!

I dette blogginnlegget var det fettinnholdet som var på agendaen. Dagens kostråd er fulle av liknende misvisninger og konsekvensene blir bare større og større og mer og mer alvorlige.

Hvis vi stopper opp og tenker oss litt om hva denne feilinformasjonen egentlig betyr er det ganske overveldende. De styrer vår landbruks- og jordbrukspolitikk, matindustrien og ikke minst legemiddelindustrien. De styrer kostrådene i barnehager, skoler, militære, sykehus og sykehjem.

Kanskje på tide å få slutt på hjernevaskingen innen ernæring, for hva kan vi ellers kalle denne feilinformasjonen som opprettholdes år etter år?

Vi kan i allefall starte med å sjekke fakta, hjemme i vårt eget kjøleskap. Det tar bare et par minutter!

Totalt fettinnhold/ metta fett

Referanser:
1. Helsedirektoratets hjemmeside: https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/kostradene-og-naeringsstoffer/inntak-av-naeringsstoffer/fett
2. Matvaretabellen.no
3. Nina Teicholz: The big fat surprize
4.. Teicholz Nina: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet
5. Zoe Harcomb: How to combat dietary advice

https://www.dietdoctor.com/member/presentations/harcombe

6. Zoe Harcomb: Diabetes co. uk, Should the dietary guidelines ever have been introduced?

7. Zoe Harcomb et al: BMJ, Dietary fat guidelines have no evidence base: where next for public health nutritional advice?

8. Malhotra Aseem: BMJ, Saturated fat does not clog the arteries

9. Malhotra Aseem, : BMJ, Saturated fat is not the major issue

10. Malhotra Aseem: "Big food, big pharma, Killing for profit"

11. Malhotra A, T. Noakes, S. Phinney: It is time to bust the myth of physical inactivity. : you cannot outrun a bad diet

12.. Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi:1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]

13. Volek JS, et al. Pubmed: Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3274-2

14... Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46.

15. Mark Cucuzzella: This should be the standard of care

16. Hyman Mark : Why vegetable oils should not be a part of a healthy diet.

17. Hyman Mark: Food trouth about vegetable oils