Ved å flytte fokus åpnes uante muligheter!


I Norge har vi næringsbaserte kostråd. Det betyr at vi anbefales de matvarene som inneholder de de næringsstoffene kroppen trenger. Hva de ulike produktene inneholder i tillegg er det lite fokus på.

Ved å flytte fokus over på de ingrediensene som bare er der, uten at vi tenker over dem, åpner det seg uante muligheter. Muligheter som gir håp! Håp om få kontrollen over egen vekt. Håp om å kunne bremse, eventuelt reversere ulike sykdommer. Håp om å kunne opprettholde god helse langt inn i alderdommen osv..

Det er ikke så mye som skal til. Det handler egentlig bare om å flytte fokus.

Tenker du over hva 4 grove brødskiver, 4 Ryvita knekkebrød, litt juicen, ris, 1 banan og 1 fruktyoghurten egentlig inneholder?

Det ensidige fokuset på næringsstoffer og kalorier har trolig bidratt til at vi ikke regner med de resterende ingrediensene, men de øvrige ingrediensene er jo der.

De 4 grove brødskivene inneholder bl.a. et :stivelsesinnhold tilsvarende 16 ts sukker, i tillegg til glukaner og lektiner som er kornets beskyttelse for å ikke bli spist av dyr (og mennesker). Brødene i dag inneholder ofte ekstra gluten, i tillegg til kornets naturlige gluteninnhold, for at brødet skal bli luftig og lekkert.

Middagen inneholdt noen kjøttbiter,1 egg og grønnsaker i tillegg til stekt ris. Hovedingrediensen i dette måltidet er ris og regnes som oftest ikke med. Ris inneholder minimalt med næring og består i hovedsak av stivelse. De færreste tenker over at denne delen av måltidet fyller oss opp med ytterligere 10 ts sukker.

Du er nå oppe i ca 35 ts sukker. Hvis du så supplerer med 2-3 Ryvita knekkebrød, evt et par brødskiver eller en skål med havregrøt til kvelds får du i deg ytterligere 10 ts sukker.

De stoffene vi vanligvis ikke tenker over, men som likevel er der, påvirker blodsukkeret, hormonene, tarmfloraen og genene i aller høyeste grad.

Ved å flytte fokus, har vi dermed gode muligheter til å påvirke egen hverdag, vekt og helse!

Det betyr ikke at vi må snu opp/ ned på hele kostholdet. Du kan f.eks starte med å velge brødtyper med lavt innhold av karbohydrater. Evt bytte et par brødmåltider med frøbaserte knekkebrød, omelett, stekt eller kokt egg.

Risen kan byttes med en grønnakstsort til, evt blomkålris eller bare redusere mengden ris. Det er egentlig ganske enkelt, men kan gi stor effekt.

Å redusere stivelseinntaket til halvparten, en fjerdedel eller kanskje 1/10 av utgangspunktet vil bety enormt! For humøret, energinivået, konsentrasjonen og søvnen. Men også for vekta og for å opprettholde god helse.

Det handler egentlig om noe så enkelt som å flytte fokus!

Ren, naturlig mat og mindre sukker, stivelse og prosessere matvarer,

er den maten menneskene har levd på i tusenvis av år og er en god begynnelse.

Det er bare å prøve.