Går vekta opp, selv om du gjør alt riktig?


Er du frustrert over at vekta går sakt men sikkert oppover, selv om du har kuttet all usunn mat og gått over til de groveste brødene, brun ris og fullkornpasta?

Historien om "statuen på torget" er ganske betegnende for dagens helsesituasjon, der overvekt ligger i bunn av en rekke av dagens helseplager.

Statuen

Statuen som står på byens torg, blir stadig dekket av fugleskitt.

Kommunen må spyle hver eneste dag for at den ikke skal dekkes helt.

Mange arbeidstimer går med.

Helt til et lyst hode, stilte spørsmål om hvorfor akkurat denne statuen dekkes med fugleskitt?

Det viste seg at masse insekter likte seg veldig godt på akkurat denne statuen. Og insektene tiltrakk seg fuglene, derav fugleskitten.

De begynte derfor med insektsmidler. Stadig nye typer og større doser ble nødvendig. Uten hell!

Helt til en stilte spørsmålet om hvorfor det var så mange insekter på akkurat denne statuen?

Det viste seg at når mørket seg på, kom det automatisk på en lykt over statuen.

Lyset trakk til seg insektene.

Hva om lyset slukkes? Som sagt så gjort.

Insektene fant seg et annet sted og fuglene fant mat et annet sted.

Problem løst - for alltid!

Den samme problematikken gjelder vektøkning!

Hva med å prøve å "skru av lykten", i stedet for å bekjempe vektøkningen med å "spyle og spyle" for så å gå over til stadig sterkere "insektsmiddel"?

Mye sukker, stivelse og prosessert mat = stort behov for hormonet insulin

Høyt insulinnivå gir økt fettlagring, i fettcellene, i blodårene og i leveren. Insulinet senker i tillegg fettforbrenningen. Å gå med økt insulinnivå over tid, er dermed å be om trøbbel. Å stadig fylle på med mer sukker, stivelse og prosessert mat, gir stadig økning i insulinnivået. Dermed opprettholdes fetlagringen. Så selv om du spiser få kalorier, vil kroppen fortsette å lagre fett, hver eneste gang du fyller på med mer sukker/ stivelse.

Etter år med høyt insulinnivå, utvikles insulinresistens. Dvs at den blodsukkerregulerende effekten av insulinet reduseres. Blodsukkeret begynner å stige og kroppens reguleringsmekanismer bryter mer og mer sammen. Fettagringen øker ytterligere. KaHos endel begynner også triglyseridene og blodrykket å øke. Risikoen for diabetes 2 og de fleste andre moderme sykdommer økes betydelig. .

Denne utviklingen kan du enkelt snu.

Mindre sukker, stivelse og prosesser mat = lavere insulinnivå.

Mindre insulin = redusert fettlagring og økt fettforbrenning.

Effekten kan komme betydelig raskere enn du forventer.

Stadig flere sykehus og klinikker bruker denne tilnærmingen og effekten er oppsiktsvekkende. Ved "Duke lifestyle medical center", "Virta health", "Norwood- klinikken" og "John Hopkins hospital", reverseres overvekt og diabetes 2, i løpet av få uker, samtidig som alle målbare parametre forbedres.

Når de kan, kan vi!

I stedet for å fortsette med å spyle og hive på stadig mer insektsmiddel , kan vi jo bare slukke lyset!

Mer ren, naturlig mat med sitt naturlige fettinnhold og

mindre sukker, stivelse og prosessert mat.

Det er ikke vanskelig!

Referanser:

1. Prof Mark Cucuzzella: The little hostpila that could.

https://www.youtube.com/watch?v=P7jgBIsvYK8

2. Dr. Eric Westman: Experience with low carb, healthy fat https://www.youtube.com/watch?v=T6CBbzbCG5w

3. Sarah Hallberg: Type 2 diabetes, how did we get here?

https://www.youtube.com/watch?v=ZeoxR0PzP6Q

4. Jan helge Halleraker: Kost helse og julefett,

https://www.youtube.com/watch?v=T15JVJoTDMc&t=296s