Hvilken type fett er det egentlig i bacon?


Å være åpne for ny kunnskap er en forutsetning for utvikling.

Det er ofte enklere å utvide horisonten, dersom ny informasjon gir gjenklang i noe vi tidligere har lært. Dersom ny informasjon krasjer med tidligere lærdom, velger mange bort denne informasjonen.

Innen ernæring er dette en stor utfordring. Nye fakta kommer fram i dagen, men så lenge den krasjer med det vi tidligere har lært, bryr vi oss ikke. Selv om alle kan lese både på innholdsfortegnelsen og i Matvaretabellen, at bacon inneholder mer umetta fett enn metta, så fortsetter vi å holde fast ved at bacon er metta fett.

Overbevisningene overstyrer fakta!

Ernæringsrådene er fulle av slike overbevisninger og er trolig en av faktorene som gjør det så vanskelig å få justert rådene i tråd med nyere forskning.

Vil minne om at det tok 70 år fra Semmelweiss fremmet ideen om at det var smart å vaske hendene når legene gikk fra obduksjonssalen til fødestuen. Mange mødre og barn døde pga manglende åpenhet for ny kunnskap.

Situasjonen er faktisk akkurat den samme i dag.

Et annet eksempel der overbevisningen overstyrer fakta er den generelle oppfatning om at karbohydratene i grove brød er "langsomme", mens de i lyse brød er "raske". Men 60 % karbohydrater i et grovt brød blir brutt ned til nøyaktig samme mengde glukose som 60 % karbohydrater i en loff. Glukosen i disse to brødene krever akkurat samme mengde insulin for å holde blodsukkeret innenfor "normalen" og får å få glukosen fra blodet til cellene. Skillet i fiber er kun på noen få prosent. Vi er likevel overbevist om at de grove brødene er "langsomme". Om det kanskje tar noen minutter lenger å bryte ned det grove, så blir den hormonelle påvirkningen altså den samme. Sult og søtsug likeså.

Enda et eksempel er vår overbevisning om at chips er metta fett. Chips består av potet (stivelse) som er stekt i vegetabilsk fett og inneholder faktisk 10 ganger så mye umetta fett som metta. Igjen overbevisningen overstyrer fakta, og selv om vi opdager feilen, så fortsetter vi med samme overbevisning.

Lista er lang over slike overbevisninger. At disse fortsatt får styre våre kostråd er egenlig helt ubegripelig. Hvorfor ikke bare sjekke fakta? Les på innholdfortegnelsen eller i Matvaretabellen. Det er i allefall noe vi burde kunne forvente at våre helsemyndigheter gjør. Men de fortsetter i samme spor og fortsetter å omgi seg med rådgivere som heller ikke sjekker fakta i f.eks MAtvaretabellen, eller inholdfortegnelsen på matvarene. For overbevisningen er så sterk!

La oss ikke gjør samme feilen på ny og stenge av for ny kunnskap, bare fordi den ikke gir gjenklang i tidligere lærdom. Det er etterhvert mye som tyder på at mye av det vi har lært tidligere innen ernæring, faktisk er feil.

Når ikke våre myndigheter vil være åpne for fakta, må vi ta skjeen i egne hender og sette oss inn maten innvirkning på kroppens fysiologi. Vi kan i alle fall begynne med å lese på innholdsfortegnelsen.

Vi tenger ikke la det gå 70 nye år, slik som med Semmelweiss.

Vi trenger ikke gjøre de samme feilene som generasjonen over oss og fortsette den helseutviklingen vi har i dag, der over 70 % er overvektige, ca halvparten har prediabetes eller diabetes 2.

Vi kan faktisk gjøre noen andre valg. Vi kan bruke matens unike muligheter til bedre vektkontroll og bedre helse ved å ta til oss ny lærdom!

Her er noen kilder til informasjon:

The nutrition coalition

Public health collaboration

dietdoctor.com

Kostreform for bedre helse

Caluna

Lykke til med bedre helse!

Mette