"Hjernetåke" - velkjent fenomen!


For mange er "hjernetåke" et velkjent fenomen som bare aksepteres. Mange har kjent den ugne følelsen som om det er et gardin over den kognitive funksjonen. Hva var nå koden til bankkortet? Og hva var det nå jeg skulle handle og hvor la jeg bilnøklene? Andre sliter med konsentrasjonen, eller glemmer ut hva de egentlig begynte å fortelle. Dette er bare noen eksempler på forglemmelser de fleste opplever fra tid til annen. Det trenger ikke være tegn på noe alvorlig, men når denne "hjernetåken" begynner å bli mer plagsom, er det ikke lenger særlig hyggelig. Mange vil ikke snakke om det. Frykten for hva det kan være starten på er stor. Dermed bagatelliseres dette problemet ofte som enkle forglemmelser. Dersom du har passert 50 år blir slike forglemmelser ofte akseptert som et normalt trekk for alderen.

Hvorfor ikke trekke gardinene til side? Det er fullt mulig. Det er faktisk ganske enkelt. Du reduserer samtidig risikoen for å utvikle demens og Alzheimer.

Denne hjernetåken er et klassisk symptom på overload av karbohydrater. Noe de fleste her til lands har i større eller mindre grad. Anbefalingene om opptil 60 % karobhydrater er trolig altfor mye for de aller fleste.

Ved å redusere inntaket av karbohydrater og øke inntaket av sunt fett, vil hjernen få redusert denne "overloaden" med karbohydrater. Hjernen vil da få mer energi fra fett og gardinene trekkes gradvis til side.

For å øke denne effekten kan du supplere med kokosolje (MCT- olje). Dette gir rask tilførsel av ketoner (nedbrytningsstoffer fra fett) , som er en ypperlig energikilde for hjernen.

"Gardinenen" trekkes til side. Noen opplever effekten ved å bare redusere inntaket av karbohdrater, mens andre må gjøre en større justering.

Hvorfor ikke prøve?

Å møte verden med et mer fokusert og klart hode, kan neppe være negativt. Å forebygge demens og Alzheimer er vel heller ikke å forakte. Kostjusteringen er enkel og MCT- olje kjøpes på din nærmeste helsekostbutikk. Start med en ts pr dag, så du ikke må bruke dagen på toalettet. Øk gradvis til ca 1 ss. Fordel gjerne dosen til 2-3 smådoser. Dersom magen takler oljen kan du øke ytterligere, men for mange er 1 ss pr dag mer enn nok til å merke at gardinene trekkes til side.

Andre tiltak:

Reduser de store karbokildene som sukker, kaker, brus og snacks, men også brødmat, ris, pasta, potet, juice og yoghurt.

Velg ren, naturlig mat som fet fisk, kjøtt av beitende dyr, avokado, guaccamole, pesto, olivenoljedressing, nøtter, smør og kokosfett. Pluss "langsomme" karbohydrater fra grønnsaker, bær og litt frukt. Ren, naturlig mat, med fett i sin naturlige sammensetning.

Lykke til med bedre fokus, hukommelse, konsentrasjon, humør og et klarere syn på livet!

PS!

Bivirkninger som vektreduksjon, bedre hud, bedre fordøyelse og flatere mage er vanlige!

Vennlig hilsen Mette

Referanser:

1. Iver Mysterud - "Håp ved demens og Alzheimers sykdom"

2. Dr. David Perlmutter (nevrolog): "Grain Brain" -

3. Dr. David Perlmutte: "Sunn tarm, klart hode" -

4. Georgia Ede: Modern diets and mental healt crisis: https://www.youtube.com/watch?v=TXlVfwJ6RQU&t=729s

5. Georgia Ede: Low carb- mental health: https://www.dietdoctor.com/low-carb/mental-health

6. Georgia Ede: Insulin and the brain: https://www.dietdoctor.com/member/presentations/ede