Uups, hva om informasjonen vi får er feil?


Fett:

Mettet fett: 2,6

Umetta fett: 27,1

Poenget mitt er ikke å henge ut noen, men å belyse at vi fóres med feilinformasjon hver eneste dag. Et lite søk i Matvaretabellen viser at våre kostråd faktisk er fulle av mangler og feil. Selv om disse lett kan sjekkes i Matvaretabellen eller på innholdsfortegnelsen på den aktuelle matvaren, opprettholdes feilinformasjonen.

Ta f.eks chipsposen på bildet. Chips blir ofte nevnt som en av de store kildene til metta fett. Faktum er at denne chipsposen inneholder over 10 gange mer umetta fett enn metta. Den inneholder faktisk knapt metta fett. Det er bare å lese på posen.

Vi tror selvsagt på det våre helsemyndigheter sier, for de skal jo vite dette. Men ta en titt ingredienslista neste gang du har en chipspose i hendene, så ser du at det faktisk er helt feil.

Våre oppfatninger angående kosthold, sitter så dypt at de er omtrent umulig å rokke ved. Selv når vi har bevisene svart på hvitt. Det vi en gang har lært, sitter i ryggmargen og fører til at vi stenger av for ny kunnskap. Fakta blir avfeid og våre feiloppfatninger består. Blir virkelig en feil riktig, bare den gjentas mange nok ganger?

I artikkelen Dette bør du vite om metta og umetta fett, ser vi et svært godt eksempel på det jeg prøver å belyse: Artikkelen er riktignok 4 år gammel, men er fortsatt like aktuell.

Direkte kopiert fra artikkelen

Umettet og mettet fett:

Umettet fett (fra for eksempel avokado, nøtter og laks) er av den gode typen, mens mettet fett (fett fra kjøtt- og meieriprodukter, kaker, kjeks og potetgull) kan øke kolesterolnivået, og dermed øker risikoen for slag og hjertetrøbbel.

Forskjellen mellom mettet fett og umettet fett er at fettet oppfører seg forskjellig i kroppen.

For å presisere:

Alt fett er en kombinasjon av metta, enumetta og flerumetta fett. Du kan altså ikke få i deg en type fett uten å få deg de andre to. Det er bare sånn. Matvaren skal så klassifiseres ut fra den dominerende fettypen.

Hvis vi ser på noen av de råvarene som er nevnt i teksten "Hva vi bør vite om metta fett."

Tallene nedenfor er forøvrig hentet fra Matvaretabellen.

Fettkilde: Metta Enumetta Flerumetta Kommentar:

Ytrefilét: 1 0,9 0,1 Omtrent fritt for metta fett. Fordeling 50/50%

Fårikålkjøtt 3 2,6 0,3 Lite fett, fordeling 50/50 %

Karbonadedeig: 0,9 0,8 0,2 Omtrent fritt for fett Fordelign 50/50 %

Fenalår 6,7 7,2 0,6 Lite fett, men mer umetta enn metta

Bacon 11,9 13,7 4,1 Mer umetta enn metta fett

Bixit kjeks 6,8 8,9 2,4 Mer umetta enn metta fett

Kims chips 2,6 24,8 2,3 Over 10 ganger mer umetta enn metta fett

Laks: 4,8 8,4 6,8 Ca 1/4 metta fett og ca 3/4 umetta fett.

Olivenolje 14 74,5 7,5 Betydelig mer metta fett enn kjøtt og chips

Uuups!

Det meste som står i teksten er faktisk helt feil. De presenteres likevel som fakta og våre barn lærer disse feilene på skolen. Feilinformasjonen opprettholdes. I generasjon etter generasjon. Indoktrinering kaller vi dette innen andre kategorier.

Hvis vi tenker oss litt om, vet de fleste at chips er laget av potet (stivelse) som er stekt i vegetabilske oljer. De fleste er også klar over at vegetabilske oljer er kilde til umetta fett. Det er i alle fall noe våre ernæringsfysiologer burde vite. Likevel presenteres produkter der vegetabilsk fett er den brukte fettypen, som metta.

Vi har vel alle lært at produkter som chips, pommes frites, majones, fenalår og bacon er metta fett. Men hva sier tallene i Matvaretabellen?

Kims chips inneholder faktisk 10 ganger mer umetta fett enn metta fett.

Den skal dermed klassifiseres som umetta fett. Når dagens ernærignsfysiologer og helsemyndigheter hevder at dette er kilder til metta fett, gir de direkte feilinformasjon til det norske folk. Vi er nok alle enige om at chips er usunt, men ikke pga innholdet av metta fett.

Når det gjelder de nevnte kjøttypene i tabellen, så kan vi alle se at fettinnholdet enten et svært lavt eller fordelingen er omtrent lik mellom metta og umetta.

Fenalår og bacon har faktisk høyere innhold av umetta fett enn metta.

Uuups! Her får vi også feilinformasjon.

Et lite søk i Matvaretabellen viser også at olivenolje inneholder mer metta fett enn de kjøttypene som er nevnt i tabellen. Helt vanlige kjøttyper, som inngår i hverdagskosten til de fleste.

Selv om vi kanskje ikke pleier å spise så mye olivenolje pr dag, så vil medisinske doser av olivenolje, (4 ss pr dag), inneholde mer metta fett enn 100 gr ytrefilét, 100 gr bokstek og 100 gr karbonadedeig- til sammen. Det er bare å sjekke tallene i Matvaretabellen.

Uuups!! Feil her også! Jo, olivenolje har mest umetta fett og skal dermed klassifiseres som umetta fett, men innholdet av metta fett er likevel høyere enn de nevnte kjøttypene.

Laks inneholder faktisk mer metta fett enn ytrefilet, fårikålkjøtt og chips. Du får riktignok i deg en hel del umetta fett, men det metta fette forsvinner jo ikke av den grunn. Uuups!

Å endre oppfatning er ikke lett, men en skulle tro at når faktaene blir lagt på bordet, så burde det likevel være mulig. Det skjer ikke. Overbevisningen er sterkere enn faktaene i Matvaretabellen og overstyrer også ingrediens- og næringsinnholdet som står på maten vår.

Skal vi bare overse fakta fordi våre ovebevisninger sitter fast?

De som prøver å si ifra om at det er noe feil i våre kostråd, får beskjed om å holde seg til fakta og de offisielle retningslinjene.

Akkurat det rådet bør vel gjelde for alle. Også våre helsemyndigheter. Å sjekke fakta, mener jeg.

Forskningen går framover, nye sammenhenger kartlegges, feil blir oppdaget. Da bør vel disse feilene tas til etterretning og føre til justeringer?

Tenk om det ble oppdaget feil i sikkerhetsselen på en bil, eller i motoren på et fly. Biler med feil ville blitt trukket tilbake og fly med mangler ville blitt satt på bakken til feilen var utbedret. Men feil som oppdages innen ernæring, blir totalt oversett. Og feil informasjon opprettholdes.

Er det ikke snart på tide at fastgrodde overbevisninger må vike for fakta?

Vi får fortsatt beskjed om at metta fett er usunt og umetta er sunt. For animalsk er usunt og plantebasert er sunt, i følge våre helsemyndighetene. Det de egentlig sier er at chips, pommes frites og majones er sunt og er blant de matvarene vi bør spise mer av. De er jo både plantebaserte og består av vegetabilske oljer. Men sunne? Det kan de neppe mene? Og når laksen inneholder mer metta fett enn en saftig biff, så må jo faktisk laksen også bli usunn. Uuups! Her har det virkelig gått helt i "baddel" som vi sier i Stavanger

I Norge får forresten de fleste i seg for mye omega 6 fremfor omega 3. Dette er uheldig da det gir økt risiko for inflammasjon/ betennelse. De største kilden til omega 6 er nettopp vegetabilsk fett.

Vi anbefales altså å spise mer av noe vi allerede får i oss for mye av. Uuuups!

Å ta en titt i Matvaretabellen, eller se hva de ulike matvarene inneholder kan være en god begynnelse til ny kunnskap. I alle fall de som gir råd til det norske folk. Men også vi forbrukere. Og særlig i forhold til barna. Det er kanskje det beste stedet å begynne. Barna er framtiden og deres oppfatninger sitter ennå ikke fast i ryggmargen og er trolig mer åpne for fakta.

I artikkelen "Alt du bør vite om metta fett", er altså det meste feil.

Spørsmålet blir nå hvor lenge skal vi basere våre kostråd på fastlåste overbevisninger?

Kanskje på tide å ta faktaene som står i Matvaretabellen og innholdsfortegnelsen på maten vår alvorlig?

Vennlig hilsen

Mette

1. Dr. Aseem Malhotra: Saturated fat does not clog the arteries BMJ

2. Nina Teicholz; The US dietary guidlines, are they scientific?

3. Nina Teicholz: The big fat surpize

4. Nina Teicholz: The truth about vegetable oils

5. Nina Teicholz: Vegetable oils: (kortversjonen)

6. Zoe Harcomb: Facts about food

7. Omega 3/ omega 6

8. dietdoctor.com: what we know and dont know about vegetable oils

En liten faktaorientering: Hentet fra foredrag av Zoe Harcomb

Tallene viser innholdet av totalt fett / mettet fett