Noen limebåter i drinken pluss noen nøtter tar bort alkoholinnholdet!


Ja, tenk om det hadde vært så vel?

Selvsagt er det ikke slik.

De aller fleste er likevel overbevist om at denne teorien stemmer når det gjelder brød.

Vi er ute etter fiber og næringsstoffer, men hovedingrediensen i brødet er faktisk stivelse.

For at kroppen skal kunne nyttiggjøre seg energien i brødet, må maten først brytes ned for så å bli tatt opp. Og for at cellene skal kunne ta opp glukosen i brødet, trenges hormonet insulin. Denne prosessen skjer uavhengig av om glukosen kommer fra lyst eller grovt brød.

I forhold til kostanbefalingene blir det kun fokusert på brødets innhold av fiber og næringsstoffer. At de grove brødene inneholder like mye stivelse som de lyse og brytes ned til samme mengde glukose, ses det bare bort fra.

Tilbake til sammenlikningen med drinken med GT.

Ingen tror at alkoholen i en GT forsvinner fordi om vi putter et par båter med lime oppi og spiser noen nøtter ved siden av. Alkoholnivået er akkurat det samme, uansett. og stivelsen i et brød forsvinner heller ikke fordi om det tilsettes litt mer fiber og litt mer næring.

Det tar riktignok litt lengre tid før de grove brødene brytes ned enn de lys, men hvor mye egentlig? Og hva betyr det?

Om blodsukkeret stiger en desimal eller to mindre og tar noen minutter lengre tid. Hva så? Så lenge innholdet av stivelse er det samme, vil behov for insulin være akkurat det samme. Og så lenge vi fyller på mer stivelse etter kun få timer, så betyr det jo ikke særlig mye om blodsukkeret ikke stiger like høyt og like raskt. Vi opprettholder jo blodsukkeret og insulinutskillelsen.

Tilleggseffekt fra insulinutskillelse er økt fettlagring, redusert fettforbrenning, økt inflammasjon og økt risiko for kreft. Effekter de færreste interessert i. Hvorfor legger vi ikke mer vekt på disse faktorene og heller henter fiber og næring fra andre råvarer, slik at vi unngår all den stivelsen?

Vi stoler så mye på de anbefalingene vi får og har så sterk overbevisning om at stivelsen ikke betyr noe, at de færreste tar seg bryet med å sjekke innholdet av stivelse i brødet, ei heller hvor mye mindre blodsukkerpåvirkningen egentlig er.

I stedet strever vi med vekta i år etter år og med inflammasjoner og sykdommer av ulike slag. Og fortsetter med å spise masse stivelse, i mange ulike varianter. Dag etter dag!

Hvis det faktisk er slik at stivelsen i brødet forsvinner i løse lufta, burde vel egentlig alkoholen i en GT også forsvinne, når bare limen kommer oppi og du spiser noen nøtter i tillegg.

Jo, vi kan jo håpe!

Vennlig hilsen

Mette

Referanser:

Birger Svihus: Stivelse: https://sml.snl.no/stivelse