Et sunt kosthold, trenger ikke være komplisert!


Vi får ofte inntrykk av at det å spise sunt er så komplisert. Rådene spriker i alle retninger og da er det jammen ikke enkelt for dem som bare er sånn passe interessert i kosthold å vite hva som er bra og ikke!

Men hvis vi konsentrerer oss om de store linjene og ser bort fra de små detaljene, så er det egentlig ikke så vanskelig å gjøre noen grep.

Hvis du velger mest mulig rene, naturlige råvarer og samtidig velger mindre sukker, stivelse og bearbeida mat, så er egentlig mye gjort.

Tenk bare på hvor mye som har forandret seg i hverdagskostholdet vårt.

For ikke så veldig mange år siden var sild og poteter hverdagskost. Jeg vil på ingen måte tilbake til den tradisjonen. Jeg setter derimot stor pris på alle spennende retter og smaker vi har tatt inn i det norske kostholdet. Poenget mitt er at den gang de levde på sild og poteter, hentet de næringsstoffene direkte fra kilden. De gikk til kjernen, der næringen er. Uten en masse "fyllstoff".

I dag derimot, er ofte næringen pakket inn i en masse "fyllstoff". Vi får dermed så mye med på kjøpet. Dette "fyllstoffet" har dessverre ofte negativ effekt på helsa. Bare ta en pakke fiskegrateng. Den inneholder ca 20 % fisk. I tillegg får du en masse stivelse. I form av mel, pasta, strøkavring (brødrasp) og tilsetningsstoffer.

Med kun 20 % fisk, betyr at du må spise 5 fiskegratengmiddager for å få samme mengde fisk som om du spiste en makrellmiddag. Hvis fiskemiddagene ellers består av fiskepinner og fiskeboller, som gjerne har noenlunde samme fiskeprosent som fiskegratengen, betyr det at du må spise rimelig mange fiskemiddager for å dekke behovet for omega 3. Det blir dermed ganske mye stivelse i tillegg.

Eller ta et hamburgermåltid, fra Mc Donalds. Dette måltidet inneholder riktignok noe kjøtt i hamburgeren. Men mesteparten av måltidet er hamburgerbrød og pommes frites og så kommer brusen i tillegg. Så utenom den lille kjøttbiten, har du igjen fått i deg en masse sukker og stivelse. Som blir brutt ned til sukker i kroppen.

Hvis du heller velger rene råvarer, både når det gjelder kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt, så får du et betydelig høyere næringinnhold. Du får i tillegg bedre smak og høyere inntak av proteiner og sunt fett. Ikke bare en mengde med karbohydrater (stivelse).

All denne "innpakningen" som fyller opp et slikt bearbeida måltid er det som legger seg som "innpakning" rundt dine organer og som "håndtak" på sidebeina og som trigger betennelsestilstander i kroppen.

Så hvis du ønsker å gjøre en innsats for "en sunnere linje", kan du egentlig begynne med å velge mer rene råvarer og samtidig redusere inntaket av sukker, stivelse og bearbeida mat.

Det kan gjøres enkelt, rimelig og smakfullt.

Å velge en sunnere linje handler egentlig mest om å ta et bevisst valg om

hvilket drivstoff du ønsker for din kropp.

og det aller enkleste er egentlig å gå til kilden til næringsstoffene!

Ren, naturlig mat!

Lykke til med "en sunnere linje"

Vennlig hilsen

Mette