Å kalle lavkarbokost for en motediett er både historieløst og kunnskapsløst.


Vi hører daglig at leger, ernæringsfysiologer, annet helsepersonell og "mannen i gata" kalle lavkarbodiett en motediett og at det er lite kunnskap om langtidseffekten.

Hvis vi stopper opp og tar ett skritt tilbake og ser litt nærmere på historien så er denne type kosthold hverken en motediett eller uten langtidseffekt. Det er rett og slett den maten folk levde av før i tiden. Altså ren, ekte mat!

Før kornet kom til Norge, for ca 10 000 år siden, var hovedingrediensen i kosten, grønnsaker, frukt, bær, kjøtt, fisk, sjømat, egg, melk, smør, nøtter, kjerner og frø. Det var bare mat!

Så kom kornet. I utgangspunktet ble kornet lagt i bløt og brukt til grøt. Noe ble brukt til flatbrød, som ble brukt som tilbehør. Helt fram til 1900 -tallet vable kornet mest brukt i form av grøt og flatbrød.

I løpet av 1900 tallet ble bruken av brød utvidet. Nå er brødmat 4-5 ganger pr dag helt vanlig, pluss frokostblanding, kjeks, boller, kaker og andre melbaserte produkter. Brødmat er faktisk den vanligste middagsretten i Norge. Og selv om brød ikke nødvendigvis er selve hovedretten i middagen er det svært ofte tilbehør til supper, salater, lasagna ol. Mengden kornbaserte råvarer er blitt enorm i forhold til utgangspunktet.

Det store inntaket av brødmat går på bekostning av andre råvarer. All denne brødmaten blir brutt ned til sukker. Jo, det er riktig at noen grove brød har et fiberinnhold på ca 10-12 %, men mesteparten av brødet er faktisk stivelse, som blir til sukker i kroppen.

Andre råvarer som har invadert vårt kosthold, som utelates på et lavkarbokosthold er bearbeidet mat og vegetabilske oljer. Den bearbeida maten er ofte full av stivelse, tilsetningsstoffer, salt, sukker og vegetabilsk fett. Olivenolja som grekerne brukte og fortsatt bruker ble byttet ut med billige vegetabilske oljer. Også fett fra ekte mat som smør, fløte og rømme ble byttet med vegetabilske oljer.

Metta, eumetta og flerumetta fett inngår i alle cellene i kroppen og er rett og slett livsnødvendig. Det er dermed lite sannsynlig at den ene naturlige fett-komponenten skal være skadelig. Kvaliteten på fettet er trolig mye viktigere enn om det er metta eller umetta. Olivenolje, smør og fløte har en helt annen kvalitet enn billige vegetabilske oljer. De vegetabilske oljene bidrar også til at vi får i oss mer omega 6 enn omega 3, noe som bidrar til økt inflammasjon i kroppen.

I den amerikanske kokeboka for diabetikere fra 1917, er kostholdet et rent lavkarbokosthold. Den gang hadde de ikke medisiner som dempet symptomene, så de måtte ta problemet ved rota.

Så hvis vi oppsummerer litt nå:

Kosten vi spiste i utgangspunktet var ren, ekte, naturlig mat som:

Så kom bearbeida mat som: Ferdigmat, posemat, kjeks, "Junk food", snacks, chips ol.

Så ble smør byttet med billige vegetabilske oljer med overvekt av omega 6.

Da blir det altså: Ren, ekte, naturlig mat

minus mat som blir til sukker i kroppen ( karbohydrater)

minus bearbeida mat

minus vegetabilske oljer

= Lavkarbokost

Vi er altså tilbake til begynnelsen. Til den gang livsstilslidelser var et fremmedord.

Hvordan ble egentlig ren, ekte mat til en motediett uten kunnskap om langtidseffekt?

Jeg bare spør!

Ha en god og "karboredusert" dag :)

Mette

Referanser:

1. Norsk mat og kultur: https://snl.no/norsk_mat_og_matkultur

2. Norgeshistorien, det daglige brødet!

https://www.norgeshistorie.no/grunnlov-og-ny-union/artikler/1324-det-daglige-brod.html

3. Espen Rostrup: Foredrag: Bedre trening uten sukker, https://www.youtube.com/watch?v=OvvuPhzIOS8

4. Mark Cucuzzella:This should be the standard of carehttps://www.facebook.com/TheDietDoctor/videos/1776836372394611/

5. Mark Hyman: bok: eat fat, get thin

6. Mark Hyman: Podcast: Eat fat get thin

7. Malhotra Aseem: Saturated fat does not clog the arteries.

8. Malhotra Aseem : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

9.Aseem Malhotra og Donald O´Neill: Trailer-The big fat fix. (hele filmen ligger på dietdoctor.com)

10. Zoe Harcomb: Diabetes co. uk, Should the dietary guidelines ever have been introduced?

11. Zoe Harcomb et al: BMJ, Dietary fat guidelines have no evidence base: where next for public health nutritional advice?

12. Zoe Harcomb: Low, moderate or high carbohydrate

13. Zoe Harcomb: Low carb shorten life (really?)

14. Tian Hu et al: Am Journal of Epidemiol. 2012 Oct 1; 176(Suppl 7): S44–S54. Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trialsDiabetes Research and Clinical Practice: Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base

15. Diabetes Research and Clinical Practice: Efficacy of low carbohydrate diet for type 2 diabetes mellitus management:A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

16. Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi:1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]

17. Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.

18. Hallberg, Sarah: Why we have to stop telling patients to eat low fat

19. Volek JS, et al. Pubmed: Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.https://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3274-2

20. Teicholz Nina: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet: Simon and Schuster, 2014. ( bok)

21. Teicholtz Nina: ForedragThe big fat surprise

22. Teicholz Nina: Foredrag: Red meat and health

23. Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46.

24. Nutritioncoalition: https://www.nutritioncoalition.us/dietary-cholesterol-does-cholesterol-in-your-food-lead-to-higher-blood-cholesterol

25. Mahshid Dehghan, Andrew Mente, Xiaohe Zhang, et al.,:Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort studyThe Lancet (2017) on behalf of the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators*

26. https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/15/age-of-obesity-shaming-overweight-people?CMP=share_btn_link

27. Dag Viljen Polezynski: Kritikk mot helsemyndighetene og politikere