Myndighetenes kostråd gir oss insulinresistens!


De ulike makronæringsstoffene har ulik funksjon i kroppen.

Karbohydratene bidrar mest med energi, fiber, vitaminer og mineraler.

Proteiner er byggesteiner (aminosyrer), og står for vedlikehold og reparasjon av vev, har betydning for hormoner, enzymer, immunsystemet, transport og lagring.

Fett er en viktig energikilde, beskytter vitale organer, isolerer, inngår i alle cellemembraner, hormoner, inneholder fettløselige vitaminer.

Proteiner og fett er helt essensielle råvarer for kroppen, som betyr at de er nødvendige for kroppen. Karbohydratene regnes som den viktigste energikilden, men kroppen kan også bruke fett som energikilde, slik at karbohydratene egentlig ikke er essensielle.

De ulike makro-næringsstoffene har også betydning for påvirkningen av blodsukkeret og hormonbalansen. Denne innvirkningen har ikke vært i fokus, men den er ikke mindre viktig av den grunn.

At vi ikke har hatt fokus på denne mekanismen er trolig en sterkt medvirkende årsak til den store eksplosjonen av overvekt, diabetes og inflammasjonslidelser vi nå står overfor. Det er lett å skylde på inntak av snop, brus og junk food, men det viser seg at de fleste følger kostrådene ganske godt. Svært mange av dem som sliter med overvekt og kroniske lidelser, lever på helt vanlig mat. Mat våre helsemyndigheter anbefaler oss.

Blodsukkerpåvirkning:

Karbohydrater som brødmat, sukker, ris, pasta, potet, brus, juice, fruktyoghurt og frokostblandinger, påvirker blodsukkeret i stor grad

Proteiner som fisk, sjømat, kjøtt og egg, påvirker i betydelig mindre grad.

Fett som fet fisk, kjøtt, oljer, avokado, smør, kokosfett, nøtter, kjerner og frø påvirker i liten grad. Proteiner og fett går ofte inn i hverandre.

Myndighetene anbefaler oss at 45-60 % av energiinntaket skal komme fra karbohydrater. Anbefalingen for en dag kan se omtrent slik ut:

4-6 grove brødskiver, evt. en porsjon frokostblanding, litt juice/ melk, 1 yoghurt, 1 porsjon ris, pasta eller poteter til middagen, 3 porsjoner grønnsaker og 2 frukter pr dag.

Hva betyr denne anbefalingen egentlig?

Karbohydrater blir brutt ned til betydelige mengder sukker i kroppen. Dette er ikke min eller noen andres mening, men sluttproduktene av stivelsen som er i karbohydratene er sukker.

Selv om du kombinerer karbohydratene med proteiner og fett slik at blodsukkeret ikke stiger like raskt og like høyt, vil nedbrytningsproduktene bli sukker uansett. Karbohydrater består av mono- di eller polysakkarider som blir til sukker i kroppen. Enten vi liker det eller ei. Stivelsen fordamper ikke i løse lufta.

I skjemaet nedenfor får du en liten oversikt over en vanlig dag, med helt normalt kosthold, Som anbefales av våre myndigheter.

Konsekvensen av våre anbefalinger vs redusert inntak av karbohydrater?

Utregnet etter Dr David Unwins teaspoonequivalens (1,2)

JA, du leste riktig!!!!

57,5 ts sukker uten at du har spist en eneste sjokolade eller drukket et eneste glass brus. Det er rimelig mye.

Når vi vet at det kun sirkulerer 1 ts sukker rundt i blodet vårt til enhver tid, vil så mye sukker bli en enorm belastning på kroppen.

Kroppen må skille ut insulin i bøtter og spann for å holde blodsukkeret stabilt og insulinresistens er etterhvert konsekvensen.

Er det rart at overvekt og diabetes 2 er våre største folkesykdom, også blant barn? Og at inflammasjonslidelser bare øker og øker.

De kroniske sykdommene vi sliter med nå til dags oppstår ikke den dagen de slår ut, selv om konsekvensen gjerne oppstår akutt. Hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og Alzheimer har utviklet seg over mange år før sykdommen er et faktum.

Er det ikke snart på tide å fokusere på årsaken, i stedet for å angripe problemet i andre enden? Jo, det er flott at vi er verdensmestre på å behandle slag og hjerteinfarkt, men hva med å bli verdensmestre i å holde oss friske? Jeg ønsker i alle fall ikke å gamble på at jeg får en krefttype som lar seg behandle eller at jeg er i nærheten av et sykehus den dagen hjerneslaget eller hjerteinfarktet rammer? Jeg vil heller prøve å holde meg frisk!

Dagens livstilssykdommer handler ikke bare om at folk spiser snop, drikker brus og sløver på sofaen. Det er selvsagt en innvirkende faktor hos noen, men mange av dem som sliter med vekta og helsa spiser faktisk etter retningslinjene og er aktive. Derfor har hverdagskosten stor betydning. Sjokoladen og brusen kommer egentlig bare på toppen.

Du stusser kanskje over at brødskiven blir til så mye sukker. To grove brødtyper kan faktisk ha 4 "kakestykker" på brødskalaen og være 100 % grovt, men variere i karbohydrat innhold fra 7- 70 %. Nedbrytningen av stivelsen i disse brødene vil da variere fra 1/2 - 5 ts sukker pr brødskive (à 30 gram). Forskjellen er enorm, selv om begge brødene ser like sunne ut! Dette er en av konsekvensene med å hoppe bukk over karbohydratinnholdet i maten.

Hva med å redusere denne totale sukkermengden, slik at insulinverdiene normaliseres og utvikling av insulinresistens, overvekt, diabetes 2 og inflammasjonslidelser unngås?

Det må da være mye mer hensiktsmessig enn at vi skal spise oss syke for så å dempe symptomene med medisiner, mens de ulike helseplagene og sykdommene bare fortsetter å utvikle seg. For å få andre resultater må vi endre fokus!

Siterer Albert Einstein:

Lykke til med noen justeringer i hverdagskosten!

Mette

Referanser 1. Dr. David Unwin: How many teaspoon sugar is in the food

https://www.youtube.com/watch?v=sa7ggkDatps

2. Dr. David Unwin: Glycemic index/ Glykemisk load . https://insulinresistance.org/index.php/jir/article/view/8/9

3. Mark Cucuzzella:This should be the standard of care

https://www.facebook.com/TheDietDoctor/videos/1776836372394611/

4. Mark Hyman: bok: eat fat, get thin

5. Mark Hyman: Podcast: Eat fat get thin

7. Malhotra Aseem: Saturated fat does not clog the arteries.

8. Malhotra Aseem : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

9. . Aseem Malhotra og Donald O´Neill: Trailer-The big fat fix. (hele filmen ligger på dietdoctor.com)

10. Zoe Harcomb: Diabetes co. uk, Should the dietary guidelines ever have been introduced?

11. Zoe Harcomb et al: BMJ, Dietary fat guidelines have no evidence base: where next for public health nutritional advice?

12. Zoe Harcomb: Low, moderate or high carbohydrate

13. Zoe Harcomb: Low carb shorten life (really?)

14. Tian Hu et al:

Am Journal of Epidemiol. 2012 Oct 1; 176(Suppl 7): S44–S54.

Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trials

Diabetes Research and Clinical Practice: Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base

15. Diabetes Research and Clinical Practice: Efficacy of low carbohydrate diet for type 2 diabetes mellitus management:A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

16. Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi:1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]

17. Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.

18. Hallberg, Sarah: Why we have to stop telling patients to eat low fat

19. Volek JS, et al. Pubmed: Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3274-2

20. . Teicholz Nina: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet: Simon and Schuster, 2014. ( bok)

21. Teicholtz Nina: ForedragThe big fat surprise

22. Teicholz Nina: Foredrag: Red meat and health

23. Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46.

24. Dr. David Unwin: How many teaspoons of sugar are in the food. The nutrition coaliation: https://www.nutritioncoalition.us/saturated-fats-do-they-cause-heart-disease

25. Nutritioncoalition: https://www.nutritioncoalition.us/dietary-cholesterol-does-cholesterol-in-your-food-lead-to-higher-blood-cholesterol

26. Mahshid Dehghan, Andrew Mente, Xiaohe Zhang, et al.,:

Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort studyThe Lancet (2017) on behalf of the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators*

27. https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/15/age-of-obesity-shaming-overweight-people?CMP=share_btn_link

28.LHL; hjerneslag: https://www.lhl.no/hjertesykdom/hjerneslag/

29. Universitetet i bergen, 2017:Akutt hjerteinfarkt: https://www.uib.no/nye-doktorgrader/79248/akutt-hjerteinfarkt-hyppighet-og-nasjonale-trender35.

30. Dag Viljen Polezynski: Kritikk mot helsemyndighetene og politikere