Liker du thailansk fiskesuppe med kokosmelk og curry, blåskjellsuppe med hvitløk og urter, sashimi,


Eller synes du det er godt med vietnamesisk biffsalat med soya/ limesaus og koriander, eller kyllingsalat med pesto, tomatsalsa og pinjekjerner?

Eller ovnsbakt torsk med sprøstekt bacon, ertepuré og chilismør?

Og kanskje noen bringebær med en liten klatt med krem til dessert eller et par ruter mørk sjokolade?

Og foretrekker du en grønnsaksomelett eller litt eggerøre og røkelaks eller bare et kokt egg eller to til frokost fremfor brødmat? Eller kanskje et par frøbaserte knekkebrød med smør og ost eller eggesalat, leverpostei eller makrell i tomat og noen grønnsaker ved siden av?

Hvis du kan svare JA, på at du liker noe av denne maten, har du faktisk svart ja på at du liker lavkarbokost.

Basisen i lavkarbokosthold er faktisk:

Grønnsaker, bær, fisk, sjømat, viltkjøtt, kjøtt fra beitende dyr, egg, ost, nøtter, kjerner, frø, urter og olivenolje.

Det handler ikke om å leve på smør, rømme og bacon, som vi ofte får inntrykk av i media.

Et helsebringende lavkarbokosthold kan derimot være så mangt. Som dere ser kan det inneholde mange ulike råvarer og mengder karbohydrater kan variere fra strikt (mindre enn 20 gr, pr dag), til moderat ( 20-50 gr pr dag) eller liberalt ( 50-100 gr). Mengde den enkelte bør legge seg på avhenger av utgangspunkt, helsetilstand, toleranse for karbohydrater og målsetting. Uansett er det mindre karbohydrater enn det myndighetene anbefaler. I tillegg er det fravær av bearbeidet mat, dårlig fett og vegetabilske oljer.

Hensikten med denne justeringen er å redusere matvarer som gir økt insulinutskillelse og økt inflammasjon og samtidig sørge for at kroppen får alle de næringsstoffene den trenger. Det foreligger nå mye forskning som viser at økt insulinutskillelse etterhvert utvikles til insulinresistens og inflammasjon. Insulinresitens og inflammasjon er igjen nøkkelfaktorene i forhold til utvikling av overvekt, diabetes 2 og inflammasjonssykdommer, som egentlig rommer de fleste sykdommer vi har i dag. Bl.a. hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft, autoimmune lidelser, nevroliogiske lidelser, hormonelle ubalanser, smertetilstander og fibromyalgi. Til og med demens og Alzheimer.

Er det ikke da logisk at et kosthold som gir mindre insulinresistens og inflammasjon vil være bedre for oss enn et kosthold som gir oss disse ubalansene? Tenk om vi faktisk kan forebygge , bremse og reversere alle disse lidelsene? Flere klinikker og sykehus i verden viser faktisk at dette er fullt mulig. Bl.a. Clevelandklinikken, Mayoklinikken, John Hopkins hospital, Norwood klinikken og sykehuset til Mark Cucuzzella i West Virginia.

Bør vi ikke ta lærdom av disse i stedet for å vente til disse ubalansene får utvikle seg til en eller annen sykdom? Og når vi først har fått en diagnose, bør vi vel heller prøve å bremse og reversere denne lidelsen i stedet for å dempe symptomene med medisiner, slik at insulinresistensen og inflammsjonen bare utvikles videre til neste diagnose er et faktum. For det er jo nettopp det som er virkeligheten for mange.

Skal vi bare vente og krysse fingrene for at vi kommer raskt til behandling, slik at vi slipper varige men, eller at vi er så heldige at vi får en krefttype som lar seg behandle?

Hvorfor er ikke kostrådene våre rettet mer mot å unngå økt insulinutskillelse og inflammasjon, slik at vi slipper å bli syke i første omgang? Det foreligger nå masse dokumentasjon som viser at dette er veien å gå.

Heldigvis lever vi i et fritt land og kan velge selv.

Vil bare til slutt si at uansett hva du velger å tro på, så er lavkarbokost hverken ekstremt, skummelt eller farlig. Det er bare ren, ekte mat.

Lykke til med en bedre helse!

Mette

Referanser:

1. . Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi:1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]

2. Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.

3. D.M. Dreon, H.A.Fernstrom et al: The american journal of clinical nutrition; Change in dietary saturated fat intake is correlated with change in mass of large low-density-lipoprotein particles in men

4. Tian Hu et al:

Am Journal of Epidemiol. 2012 Oct 1; 176(Suppl 7): S44–S54.

Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trials

Diabetes Research and Clinical Practice: Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base

5. Diabetes Research and Clinical Practice: Efficacy of low carbohydrate diet for type 2 diabetes mellitus management: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

6. Mahshid Dehghan, Andrew Mente, Xiaohe Zhang, et al.,:Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort studyThe Lancet (2017) on behalf of the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators*

7. Volek JS, et al. Pubmed: Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.https://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3274-2

8. Mark Cucuzzella: This should be the standard of care

9. Hyman Mark : Why vegetable oils should not be a part of a healthy diet.

10. Hyman Mark: Food trouth about vegetable oils

11. Hyman Mark: Eat Fat Get Thin: Why the Fat We Eat Is the Key to Sustained Weight

12. Malhotra Aseem: "Big food, big pharma, Killing for profit"

13. Malhotra Aseem: Low carb diets do not shorten lifespan

14. Malhotra Aseem: BMJ, Saturated fat does not clog the arteries

15. Malhotra Aseem, : BMJ, Saturated fat is not the major issue

16. Malhotra Aseem : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

17. Aseem Malhotra og Donald O´Neill: Trailer- The big fat fix. (hele filmen ligger på dietdoctor.com)

18. Malhotra A, T. Noakes, S. Phinney: It is time to bust the myth of physical inactivity. : you cannot outrun a bad diet