Noen eksempler på lavkarbokost:


​Noen eksempler på hva du kan spise når du ønsker å begrense inntaket av karbohydrater:

Frokost:

Alternativ 1:

Frøbasert lavkarboknekkebrød (f.eks Brisk, blå type) med salat, eggerøre, røkelaks og dillmajones

Alternativ 2:

Omelett med løk, champignong, brokkoli og litt bacon. 1/4 - 1/2 avokado med pepper og havsalt og 3 babytomater

Alternativ 3:

Kokt egg i skiver, fenalår/ spekeskinke av god kvalitet, pesto, ruccula, tomater, paprika og agurk. pluss 1/4 avokado med nykverna pepper og havsalt.

Lunch:

Ulike salater, f.eks

1. Vietnamesisk biffsalat, av biffkjøtt, løk, gulrøtter, brokkoli, paprika og saus av olivenolje, balsamico, lime, koriander og mynte.

2. Kyllingsalat med pesto eller guaccamole, eller med tomatsalsa av finhakka tomat/ rødløk med en dressing av olivenolje, balsamico, soyasaus og lime, pesto og ristede pinjekjerner

3. Fiskesuppe, indisk kyllingsuppe, blåskjellsuppe eller grønnsakssuppe med frøbasert knekkebrød med hvitløkssmør eller aioli

4. Frøknekkebrød med makrell i tomat og agurk

Middag: .

1. Laksesuppe med kokosmelk og red curry

2. Bakt eller stekt torsk med ertepuré, brokkoli, løk/ gulrotpanne, bacon og chilismør

3. Grillede lammekoteletter eller lammefilét med blomkålpuré, ristede asparges og tomatsalsa

4. Sashimi eller pokébowl (bare utelat risen)

5. Tacokjøttdeig med salat, salsa og guaccamole

Dessert:

1. Hjemmelaget bringebærsorbét med ristede nøtter

2. Hjemmelaget sjokolade av mørk sjokolade (min. 70% kakao)

som smeltes sammen med Cocosa (grønn) og litt sterk ferdigkokt kaffe

Ha sjokoladeblandingen i sjokoladeformer. ​

3. Bærsymfoni med hjemmelaget lavkarbois (oppskrift finner dere på bloggen under oppskrifter)

4. Nøttecrumble: Ulike nøtter, solsikkekjerner, gresskarkjerner, kokos, sukrin gold, vanilje, cocosa. Stek crumblen i ovnen til den er gylden og dryss den over friske bær. Suppler med en kule hjemmelaget lavkarbo-is eller en liten klatt med krem som du tåler.

Du kan spise dine favorittretter som før, bare utelat karbokildene som brød, ris, pasta og potet. Hvis du ønsker brød av og til, kan du bruke lavkarbobrød. Det finnes noen varianter å få kjøpt med svært lavt karboinnhold som f.eks Mestermacher proteinbrød, eller ferdige brødblandinger som bl.a. Markseth brødblanding og Sunnere Fiberbrød (Funksjonell mat).

Evt du kan lage dine egne.

Kvalitet på råvarene har stor betydning for næringsinnhold. Velg ren, ekte mat, gjerne kortreist, økologisk og fra dyr, fisk og fugl som lever i det fri.

Følg årstidenes frukt og grønt.

Hvis du heller ønsker mer tradisjonell mat, kan du selvsagt lage det. Middager som fårikål, kjøttkaker med løk, seibiff med løk, ovnsbakt laks, koteletter og stek er glimrende middager på lavkarbokost. Du bare øker inntaket av grønnsaker og reduserer/ utelater karbokildene som ris, pasta og potet. Lag gjerne ovnsbakte grønnsaker eller blomkålris som tilbehør i stedet. Med flere typer grønnsaker til middag er det sjelden noe problem å utelate karbokildene.

Dette var bare noen forslag. Mulighetene er mange. Mange erfarer at de holder seg betydelig lenger mett, når karbohydratene reduseres og fettinntaket økes. Det er ingenting i veien for å spise færre måltider pr dag. Spis når du er sulten og stopp før du er stappmett. Behovet for mellommåltider reduseres også som oftest på lavkarbokost, for blodsukkeret holdes stabilt.

Tenk om denne justeringen kan bidra til en bedre helse - både fysisk og psykisk?

Tenk om den kan bidra til vektreduskjon?

Tenk om den kan bidra til reduskjon av medikamenter?

Tenk om den kan bidra til å bremse sykdomsutvikling, ja til og med reversering av sykdom?

Mange opplever nettopp dette, så hva har du egentlig å tape på å prøve?

Test det ut noen måneder og se hva som skjer.

Men husk dersom du går på medisner, kan det være du må redusere dosene. Vær derfor obs på tegn på overmedisinering. Justeringer av medisiner må kun gjøres i samarbeid med lege.

Det kan være du føler deg litt uvel i starten. Start derfor forsiktig og jobb deg gradvis videre. Da går det som regel helt komplikasjonsfritt. Gjør helst endringen i samarbeid med en terapeut/ lege som har kjennskap til hva det dreier seg om så du kan få hjelp og støtte underveis. Sett deg grundig inn i temaet. Du finner mye nyttig informasjon på dietdoctor.com.

Lykke til med mindre karbohydrater!

Mvh Mette