Kjære Bent Høye og dine "undersåtter"


Når skal vi gå til årsaken av våre helseproblemer i stedet for å bare plastre sårene?

Når sluttet 2+2 å være 4?

Jeg har tro på at både Bent Høye, hans kolleger og "undersåtter" er vettuge folk. Likevel er det noe som er helt ubegripelig.

Hva er det som gjør at disse velutdannede menneskene fortsatt holder seg til gamle kostråd, som baseres på dårlig, manipulert forskning? Som overhodet ikke er mottakelige for ny kunnskap innen temaet ernæring?

Det foreligger nå flere metastudier, som viser at det ikke er mettet fett som er problemet i forhold til våre helseproblemer. At det heller ikke er kolesterolet som er problemet. Forskningsresultater som viser at mettet fett faktisk reduserer risikoen for hjerte/ karsykdom og som viser at kolesterolet er en markør som indikerer et problem. At kolesterolet snarere opererer som "brannmenn" som reparerer skadene i åreveggen og er helt livsnødvendige for oss, burde vel endre vår oppfatning av kolesterol, også våre helsemyndigheters. Når kolesterolverdiene stiger så er det en indikasjon på at åreveggen er skadet, trolig av for høyt inntak av karbohydrater, bearbeidet mat, dårlig fett og vegetabilske oljer. Å dempe kolesterolet blir jo da som å fjerne brannmenne i et hus i full fyr.

Når det nå viser seg at det er for mye karbohydrater, bearbeidet mat, dårlig fett og vegetabilske oljer som bryter ned helsa vår så bør vel kostrådene endres? Når utvikling av insulinresistens er en av de mest sentrale årsakene til overvekt, diabetes 2 og inflammasjonssykdommer, så må vi vel ta tak i insulinresistensen. Eller aller helst forhindre den i å utvikle seg. Selv om tilgangen på "junk food" snop, kaker og brus er stor, viser det seg at folk flest følger kostholdsrådene. Likevel går vekten opp og den ene inflammasjonslidelsen etter den andre kommer snikende.

Når inflammasjon viser seg å være hovedproblemet bak dagens helseplager som: hjerte/ karsykdommer, autoimmune sykdommer, hormonelle ubalanser og nevrologiske lidelse, ja, til og med demens, Alzheimer og flere kreftformer, så bør vel også våre ledende helsemyndigheter ta disse forskningsrapportene til etterretning, i stedet for å fastholde den kunnskapen de tilegnet seg i studietiden.

Men nei. Fremdeles holder våre helsemyndigheter med Bent Høye i spissen, fast ved de gamle teorier om at mettet fett og høyt kolesterol er problemet. Selv om vi i dag vet at dette er feil og at hovedpersonen bak disse rådene, Ancel Keys, selv prøvde å rette opp sine egne uttalelser angående mettet fett, da han ble klar over sammenhengen.

Våre helsemyndigheter velger altså heller å tro på hans første teorier, ikke hans rettelser. Denne kunnskapen er tilgjengelig for alle som ønsker å vite litt om historien bak våre kostråd. Dere kan bl.a. se filmen til Aseem Malhotra og Donald O`NEill: The Big Fat Fix. Anbefaler absolutt Bent Høye å se denne filmen, dersom han ikke har fått historien med seg.

Når for mye karbohydrater, gir for mye insulin, som igjen gir insulinresistens som fører til overvekt, inflammasjon og sykdom, så er det faktisk så enkelt at 2+2=4.

Når sukker og stivelse blir til sukker, som dermed gir økt insulinutskillelse og insulinresistens, så bør vi vel redusere inntaket av sukker og stivelse? Altså redusere inntaket av karbohydrater, slik at denne utviklingen ikke skjer?

Og når vi allerede har for mye omega 6 i forhold til omega 3, så bør vel inntaket av vegetabilske oljer, vår største kilde til omega 6, reduseres?

Fremdeles blir 2+2=4

Når bearbeidet mat, brødmat og bakervarer som oftest inneholder både hvetemel, sukker og vegetabilsk fett, som dermed blir til sukker og enda mer omega 6, så bør vel inntaket av denne type mat reduseres. Akkurat dette punktet om bearbeidet mat, sier vel våre helsemyndigheter at vi bør redusere, men brødet holdes utenom. Selv de grove brødene inneholder ofte opp mot 40-45 % karbohydrater pr 100 gram. Disse blir dermed til rimelig mye sukker når de brytes ned.

Hvis vi skal redusere inntaket av bearbeidet mat er det vel et paradoks at vareutvalget i våre matvarebutikker består av ca 80 % bearbeidet mat. Spesialbutikk etter spesialbutikk forsvinner. Delikatesser er etterhvert vanskeligere og vanskeligere å finne, og det er ikke mange slaktere igjen. I Stavanger er det vel 2, sist jeg sjekket. Hyllene i butikkene er derimot smekkkfulle av fargerike, sukkerholdige, bearbeidede produkter.

Hvor fører denne utviklingen oss hen?

Når våre handlekorger blir fylt opp med disse produktene, får vi i oss en mengde sukker. Og det er denne maten våre myndighetene anbefaler. En vanlig dag der du inntar 6 brødskiver, 2 glass juice (uten sukker), 1 fruktyoghurt, 1 banan, 1 eple, 1 porsjon med ris (à 150 gram) blir til sammen ca. 60 teskjeer sukker. Disse 60 teskjeene med sukker kommer på toppen av frokostblandingen, som kanskje blir supplert med syltetøy, sjokoladen du tok i bilen på vei hjem fra jobb, kjeksen som gikk ned på høykant mens du lagde middag og chipsen som ble fortært foran Tv-en om kvelden. Eller kanskje det var en rugsprø med brunost du valgte i stedet, for å være sunn, men den blir faktisk til ganske mange teskjeer med sukker den også, dessverre.

Den vanlige hverdagsmaten som vi anbefales å spise er altså smekkfull av karbohydrater som blir til sukker uansett om de suppleres med proteiner og fett. Pålegget og tilbehøret bidrar kun til å bremse blodsukkerstigningen, men sluttproduktene er sukker, som krever insulin for å unngå at blodsukkeret skal bli for høyt. Enten vi liker det eller ikke.

Når vi også vet at 100 gr karbohydrater slår ut immunforsvaret vårt i ca. 5 timer, blir det egentlig tragisk at den maten som serveres på sykehusene våre er nettopp slik mat som blir til sukker. Det er brødmåltid etter brødmåltid, havresuppe med saft, ris, pasta, potet og atter en gang brødmat. Immunforsvaret slås ut fra måltid til måltid. Er ikke poenget at pasientene skal bli friske? Da er det vel lite hensiktstmessig å servere mat som holder immunforsvaret nede, som i tillegg "trigger" slimhinnene i luftveiene og tarmsystemet, som øker betennelsestilstander og øker smerter, som påvirker psyken og gir næring til en dårlig tarmflora og til virus, bakterier og sopp. Ja, hvorfor serveres vi mat som bare gjør oss sykere? Jo, vi trenger energi, vitaminer, mineraler, fettsyrer og fiber, men disse næringsstoffene kan vi fint få i oss uten at vi samtidig skal tilføre kroppen en mengde sukker, eller mat som blir til sukker.

Selv om det nå forelegger en rekke forskningsresultater og erfaringer der klinikker reverserer overvekt, diabetes 2 og inflammasjonslidelser, med andre tilnærminger enn hva våre helsemyndigheter anbefaler, så fortsetter de med samme tilnærmingen som før. Helsedirektoratet, ernæringsfysioger, leger og sykepleiere fortsetter med å anbefale oss denne typen kosthold som faktisk gjør oss syke. Helseminister Bent Høye støtter seg til disse ernæringsspesialistene. Det er de samme som stadig blir intervjuet i media. Igjen og igjen så snakker de om mettet fett som problem. Nå må de vel snart få øyene opp. Det er en utvikling innen ernæringsfaget også. Det foreligger stadig ny kunnskap, men for at vi skal komme videre forutsetter det at den leses, av de som styrer. For dokumentasjonen finnes. Start gjerne med noen av de referansene det er henvist til nedenfor. Det er i alle fall en begynnelse.

Våre helsemyndigheter og ernæringsfysiologer fortsetter i stedet å forholde seg "gårsdagens sannhet" og fortsetter å demonisere mettet fett og kolesterol. Jo det foreligger riktignok nyere studier som hevder at mat som inneholder mettet fett er uheldig, men de baseres på de gamle teoriene om at mettet fett forårsaker helseplager, hvilket vi nå vet er feil. Når mettet fett ikke medfører helseplager, snarere tvert imot, må våre helsemyndigheter slutte å demonisere mettet fett. Når forutsetningene endres, så endres jo hele teorien.

Hva er det som våre helsemyndigheter ikke forstår?

Hvor var det glippen skjedde?

Hvor var det disse utdannede fagfolkene glemte at 2+2= 4?

Spis mer grov brød og mer vegetabilske oljer, sier de i stedet!

Altså spis mer av de matvarene som blir til sukker og som gir ytterligere overskudd av omega 6, som medfører overvekt, diabetes 2 og inflammasjonslidelser.

For mange vil det sannsynligvis gå fint å spise litt brød, men den mengden vi inntar i dag, med flere brødskiver til hvert måltid, og i tillegg ofte også til middag, så hjelper det ikke om brødet er grovt. Det blir til sukker uansett, med mindre du velger et "Lavkarbobrød" som er basert på kjerner, nøtter, frø, egg ol.

Det betyr ikke at alle må kutte ut alle karbohydrater, men at en reduksjon høyst sannsynlig vil være fornuftig i forhold til både vekt og helse. Hvor mye som bør reduseres kommer an på utgangspunktet, toleransen for karbohydrater, helsetilstand, aktivitetsnivå og mål.

Det er egentlig forunderlig å lese utalelser fra ernæringsfysiologer at et lavkarbokosthold ikke holder i lengden. Du kan gjerne bruke det i en periode for å oppnå vektreduksjon, men deretter bør du gå tilbkake til mer karbohydrater igjen, sier flere. Hvor er logikken?

Du har blitt overvektig og fått betennelser som f.eks fibromyalgi, av å spise for mye karbohydrater i forhold til hva kroppen takler. Så kan du redusere inntaket av karbohydrater en periode, til vekten og helseplagene bedres, så skal du gå tilbake til det kostholdet som gjorde deg overvektig og syk igjen. Er det rart det blir jojo-slanking? Og er det rart at sykdommene blir "kroniske"?

Hva er problemet med å holde seg til grønnsaker, bær, litt frukt, fisk, skalldyr, kjøtt, egg, nøtter, kjerner, frø, urter og olivenolje? Hva er galt med dette kostholdet? Alle disse råvarene kommer inn under lavkarbokost. Det var jo slik vi spiste tidligere. Den gang da folk flest var slanke og inflammasjonslidelser som bl.a. hjerteinfarkt, hjerneslag og fibromyalgi var på et betydelig lavere nivå enn i dag. Den gang da diabetes type 2 het "gammelmannssyken" og fettlever var noe som rammet alkoholikere.

Kjære Bent Høye, ansatte i helsedirektoratet, ernæringsfysiologer, leger og sykepleiere:

Når sluttet 2+2 å være 4?

Hvis det er så vanskelig å skjønne denne sammenhengen, så hvorfor ikke teste det ut?

Gi det en sjangs. Det er nok av pasienter å ta av, som har strevd med overvekt og ulike lidelser i årevis, som trolig ville blitt svært takknemlige for å få tiltak som faktisk hjelper. Det er egentlig nok av overvektige leger å ta av også. Det er kanskje enklest å starte med dem. Og hva om våre ledende politikere som virkelig strever med vekta og helsa ble med på et lite eksperiment.

Hva om de prøver ut et lavkarbokosthd i 1 år og så hva som skjer?

Det hadde vært utrolig interressant! Det er forreten flere grader av lavkarbokost. Det er ikke nødvendig å gå rett på den strengeste varianten med en gang. Begynn i en ende og se hvordan det utvikler seg.

Hvis noen er interressert, skal jeg mer enn gjerne bistå med råd, tips og oppskrifter, slik at omleggingen blir så smertefritt som mulig.

Det er tross alt viktig å ha et kosthold en trives med. Det handler om en langvarig endring og ikke en kur. Det er fullt mulig å få til ved hjelp av råvarer som ikke blir til sukker i kroppen!

2+2 blir fortsatt 4, eller tror dere ikke på det heller?

Mvh Mette lund Larsen

Referanser:

1. Aseem Malhotra: Low carb diets do not shorten lifespan

2. Ann Fernholm: Ekots unyanserat

3. Malhotra Aseem: BMJ, Saturated fat does not clog the arteries

4. Malhotra Asem, : Saturated fat is not the major issue BMJ 2013;347:f6340

5. Malhotra A : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

6. Aseem Malhotra og Donald O´Neill: Trailer- The big fat fix.

7. Malhotra A, T. Noakes, S. Phinney: It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet

8. Zoe Harcomb: Should the dietary guidelines ever have been introduced

9. Zoe Harcomb et al: Dietary fat guidelines have no evidence base: where next for public health nutritional advice?

10. Zoe Harcomb et al: Change in dietary saturated fat intake is correlated with change in mass of large low-density-lipoprotein particles in men

11. Tian Hu et al:

Am Journal of Epidemiol. 2012 Oct 1; 176(Suppl 7): S44–S54.

Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trials

Diabetes Research and Clinical Practice: Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base

12. Diabetes Research and Clinical Practice: Efficacy of low carbohydrate diet for type 2 diabetes mellitus management: A systematic review and meta-analysis of randomized controlled trials

Ÿ

13. Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi:1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]

14. Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.

There were no clear effects of dietary fat changes on total mortality or cardiovascular mortality…

15. Hallberg, Sarah: Why we have to stop telling patients to eat low fat

16. Volek JS, et al. Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.

https://link.springer.com/article/10.1007/s11745-008-3274-2

17. Hyman Mark : Why vegetable oils should not be a part of a healthy diet.

18. Hyman Mark: Eat Fat Get Thin: Why the Fat We Eat Is the Key to Sustained Weight Loss and Vibrant Health

19. . Teicholz Nina: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet: Simon and Schuster, 2014.

20. Teicholtz Nina: Foredrag The big fat surprise

21. Teicholtz Nina : The big fat surprize. Why butter, meat at cheese belong in a healthy diet. ( Simon and Shuster paperbacks, 2015)

22. Siri-Tarino PW, et al. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr. 2010 Mar;91(3):535-46.

23. Dr. David Unwin: How many teaspoons of sugar are in the food

24. Mark Cucuzzella: This should be the standard of care

25. The nutrition coaliation:

https://www.nutritioncoalition.us/saturated-fats-do-they-cause-heart-disease

26. Nutritioncoalition: https://www.nutritioncoalition.us/dietary-cholesterol-does-cholesterol-in-your-food-lead-to-higher-blood-cholesterol

27. Mahshid Dehghan, Andrew Mente, Xiaohe Zhang, et al.,:

Associations of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents (PURE): a prospective cohort studyThe Lancet (2017) on behalf of the Prospective Urban Rural Epidemiology (PURE) study investigators*

28. Nettavisen: Eksteme lav- og høykarbodietter kan forkorte livet.

29. Malhotra Aseem: "Big food, big pharma, Killing for profit"

30. https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/aug/15/age-of-obesity-shaming-overweight-people?CMP=share_btn_link

31. Zoe Harcomb: Low, moderate or high carbohydrate

32. Zoe Harcomb: Low carb shorten life (really?)

33. Dr. Erik Hexeberg: Lavkarboundersøkelsen burde ikke vært publisert