Grip mulighetene!


Selvsagt må folk gjøre sine egne valg, men jeg hører ofte kommentarer som at "Nei, jeg vil ikke gå på lavkarbo, for da må jeg forsake så mye"

Jeg vil dvele litt ved den innstillingen.

Jo, du må kanskje forsake noen matvarer du tidligere spiste, men med en liten innsats for å finne ut hva du faktisk kan spise, så trenger ikke utvalget bli innskrenka, heller motsatt. Det finnes så uendelig mange valg av smakfulle, næringsrike råvarer som ikke får blodsukkeret til å fyke til himmels.

Og når gevinsten begynner å vise seg i form av mer energi, bedre humør, bedre søvn, færre infeksjoner, mindre smerter i kroppen, bedre metthetsfølelse, søtsuget forsvinner, hud og hår blir finere, vekten reduseres og kroppen fungerer generelt bedre på alle vis, er ikke forsakelsen ved å utelate sukker og mat som blir til sukker i kroppen særlig stor.

Da oppleves gevinsten uendelig mye større!

Det er mange misforståelser angående lavkarbo. Mange tror det handler om å leve på bacon, smør og majones. Det er ikke riktig.

- For det første handler "lavkarbo"om:

Ekte mat i form av grønnsaker, bær, kjøtt, fisk, sjømat, egg, nøtter, kjerner, frø, urter, krydder, olivenolje ol. Og alt du kan lage av disse råvarene.

- For det andre det andre er det flere grader av "lavkarbo", som strikt (mindre enn 20 gr karbohydrater (KH) pr dag , moderat ( 20-50 gr KH pr dag) og liberal (50-100 gr KH pr dag). Du kan jo starte med den enkleste varianten og se om det kanskje er nok for deg i forhold til dine utfordringer og mål. Hvilket kosthold du har i utgangspunktet og hvilke helseutfordringer du har betyr jo en hel del.

- For det tredje så handler "lavkarbo" like mye om det som utelates som sukker, mat som blir til sukker i kroppen, bearbeidet mat, dårlig fett og vegetabilske oljer (omega 6).

På lavkarbokost kan du altså velge uendelig mange gode råvarer som bidrar til å styrke helsa på alle plan, i stedet for råvarer som gir overvekt og sykdom, men det er selvsagt den enkeltes valg!

God helg!

Hilsen Mette