Ta skjeen i din egen hånd!


Vi har en tendens til å følge strømmen.

Det er derimot ikke alltid det beste.


For når ble det smart å spise mer av noe du allerede får i deg for mye av?


De offisielle kostrådene går ut på at vi bør spise mer grove brød, plantemargarin og planteoljer


Altså mer stivelse og mer omega 6.



Noe de fleste i Norge får i oss altfor mye av

  • Bl.a. har referanseverdien for insulin økt flere ganger de siste 15 årene, som et resultat av at vi spiser så mye sukker og stivelse. Først fra 0,74 til 1,4 mmol/l i 2004, deretter til 2,4 mmol/ l i 2017.

  • Forholdet mellom omega 3 og 6 er ca 1:20, mens det optimale nivået er 1: 3


Å normalisere økende verdier, vil neppe forbedre folkehelsa.

Særlig ikke når vi nå vet at mye sukker og stivelse øker kroppens insulinbehov. Og når høye insulinnivåer ikke bare er forstadiet til diabetes 2, men er kroppens fettlagrings- og betennelseshormon vil det ikke være særlig gunstig å heve referanseverdien i takt med økende verdier i befolkningen.


Når vi også vet at for mye omega 6 i forhold til omega 3 gir økt betennelse, vil et økt inntak av planteoljer og margariner øke ubalansen ytterligere.


Når resultatene av å spise mer av noe du allerede får i deg for mye av er økt vekt, mer betennelse og sykdom, blir dette rådet lite hensiktsmessig.


For det har vel aldri vært særlig smart å tilsette mer av noe du allerede har for mye av?

  • Hvem vil tilsette mer salt i en saus som allerede er for salt?

  • Eller mer sprit i en drink som allerede er for sterk?

  • Eller mer vann i en suppe, som allerede er for tynn?

Ja, du skjønner tegningen.....


Det er likevel dette vi rådes til når vi anbefales å spise mer grove brød og velge planteoljer og margarin fremfor ekte smør.


Vi har allerede for mye sukker og omega 3 i blodet....



Du har en annen mulighet.


Du kan regulere ubalansene i stedet.


Ved å kutte ned på sukker, stivelse og prosessert mat og velge rene, natulige råvarer med sitt naturlige fettinnhold i stedet, spiller du på lag med fysiologien.


Ved å regulere ubalansen kan du enkelt forebygge, bremse og reversere en rekke av dagens moderne helseplager.


Du trenger ikke fortsette å spise mer av noe du allerede har for mye av.


Det er definitiv smart å endre kurs og ta skjeen i egen hånd.


Mette 😊




Rereferanser:

1. Robert Lustig: The toxic truth about sugar

Added sweeteners pose dangers to health that justify controlling them like alcohol,

argue Robert H. Lustig, Laura A. Schmidt and Claire D. Brindis.


2. Fasano A. Mechanisms of Disease: the role of intestinal barrier function in the pathogenesis of gastrointestinal autoimmune diseases. Nature Clinical Practice Gastroenterology & Hepatology volume 2, pages 416–422 (2005)

https://www.nature.com/articles/ncpgasthep0259


3. Tauseef A. Khan1,2 · John L. Sievenpiper1,2,3,4: Controversies about sugars: results from systematic reviews and meta‑analyses on obesity, cardiometabolic disease and diabetes

4. Leslie, I.: The sugar conspiracy. The Guardian. (2016)


5. Taubes, G.: What really makes us fat. NY Times. (2012)

6. Hyperinsulinemi og cancer: https://idmprogram.com/hyperinsulinemia-cancer-cancer-2/

7. British Journal of Nutrition: Effects of low-carbohydrate diets v. low-fat diets on body weight and cardiovascular risk factors: a meta-analysis of randomised controlled trials


8. : Diabetes Research and Clinical Practice: Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base


9. Santos FL, et al. Systematic review and meta-analysis of clinical trials of the effects of low carbohydrate diets on cardiovascular risk factors. Obes Rev. 2012 Aug 21. doi: 10.1111/j.1467-789X.2012.01021.x. [Epub ahead of print]


10. . Insufficient evidence of association is present for intake of … saturated or polyunsaturated fatty acids; total fat … meat, eggs and milk.


11. . Mente A, et al. A systematic review of the evidence supporting a causal link between dietary factors and coronary heart disease. Arch Intern Med. 2009 Apr 13;169(7):659-69.

There were no clear effects of dietary fat changes on total mortality or cardiovascular mortality…

12. Volek JS, et al. Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low Fat Diet. Lipids 2009;44:297–309.

13. Partsalaki I, et al. Metabolic impact of a ketogenic diet compared to a hypocaloric diet in obese children and adolescents. J Pediatr Endocrinol Metab. 2012;25(7-8):697-704.


14.. Westman EC, et al. The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low- glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutr. Metab (Lond.)2008 Dec 19;5:36.

15. Taubes G.: http://garytaubes.com/wp-content/uploads/2011/08/Science-The-soft-science-of-dietary-fat.pdf

16. Zoe Harcomb: Should the dietary guidelines ever have been introduced

17.. Malhotra A : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

18.. Taubes G : Diet advice that ignores hunger. Sunday Review ed: The New York Times, 2015.

19.. Ludwig D. Always hungry? Conquer cravings, retrain your fat cells and lose weight permanetly. New York: Grand Central Life & Style, 2016.

20. Perlmutter D Grain Brain: the surprising truth about wheat, carbs, and sugar—your brain’s silent killers: Little, Brown and Company, 2013.

21. Nina Teicholz: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet: Simon and Schuster, 2014.

22. Malhotra A:

Saturated fat is not the major issue. BMJ 2013;347:f6340.doi:10.1136/bmj.f6340

23. Aseem Malhotra: It is time to bust the myth of physical inactivity and obesity: you cannot outrun a bad diet

24. Aseem Malhotra: Saturated fat does not clog the arteries