Kan vi stole på det vi leser i avisa?


Jeg må si at jeg blir ganske frustrert over hvordan forskningsresultater presenteres i media. Hvordan forskning blir vridd og vrengt på og hvordan konklusjoner trekkes i hytt og vær. Det gjør det vanskelig å vite hva og hvem vi egentlig kan stole på.

Jeg har stor interesse av å dykke ned i forskning angående kosthold og helse, og jeg har i den senere tid blitt klar over hvor mye merkelig som egentlig presenteres for oss forbrukere. Hvem står bak forskningen? Hva er egentlig undersøkt? Undersøkelse av en råvare sammenlinet med en annen kan vise at ett alternativ er bedre enn et annet, men om det er det beste for oss, er langt fra sikkert. Ja, slik kan vi fortsette..

Det ble nylig publisert en metastudie for å se om pasta var fetende.

Resultatet som ble presentert i media var at pasta faktisk var slankende.

Dette ble slått opp med store fete overskrifter:

Pasta er slankende!

Du blir ikke feit av å spise pasta!

Denne undersøkelsen viser at karbohydrater ikke er et problem for overvektige!

osv osv...

Var det egentlig det studien viste når alt kom til alt?

Noen kommentarer til undersøkelsen:

1. En av lederne for undersøkelsen har tidligere vært subsidiert av en av de største amerikanske pastaprodusenter, Barilla pasta.

2. Porsjonen som ble servert som tilbehør til middag var 1/2 kopp pasta, og var i stedet for en annen karbohydratkilde, i vanlig størrelse.

3. Det ble ellers servert lavglykemisk kost i testperioden

4. Deltagerne i undersøkelsen var overvektige. BMI-medianen var 3o, mens gjennomsnittet var over 27. Overvekt regnes som BMI over 25, mens fedme er fra 30 og opp. 33 % hadde diabetes type 2.

Noen tanker om undersøkelsen og resultatet:

1. Å ha så tette bånd til pastaprodusenten må vel kanskje kunne sies å være en interessekonflikt?

2. 1/2 kopp pasta. Hvem spiser kun 1/2 kopp med pasta når de har kjøttdeig og spagetti, eller pasta carbonara til middag? Jeg har aldri sett noen spise så lite pasta, med mindre de er på "slanken". 1/2 kopp. Det er en mikroskopisk porsjon. Det kommer selvsagt an på størrelsen på koppen, men det er uansett en liten porsjon.

3. De som var med i undersøkelsen fikk ellers et lavkglykemisk kosthold, som vi vet er effektivt for å redusere vekta. Den halve koppen med pasta var i stedet for en annen karbohydratkilde som: ris, potet, pommes frites , hamburgerbrød ol., i vanlig porsjonsstørrelse. Eller vanlig porsjonsstørrelse med pasta for den saks skyld.

4. Overvektige responderer godt på å gå over på lavglykemisk kost.

Å spise mikroskopiske porsjoner med pasta og samtidig leve på et lavglykemisk kosthold i 3 uker vil absolutt kunne være årsaken til vektnedgangen. En så liten porsjon med pasta kan faktisk være en del av et lavglykemisk kosthold. Du kunne faktisk trukket samme konklusjon om hvilken som helst annen ingrediens deltagerne fikk servert. F,eks at brokkoli ga vektreduskjon, eller fisk, kjøtt elle hva som nå inngikk i det lavglykemiske kostholdet.

Kanskje mange hadde blå skjorte. Da kunne vi like godt trukket konklusjonen at blå skjorte var slankende.

Hva sier egentlig undersøkelsen?

Konklusjon:

"Pasta in the context of low-GI dietary patterns does not adversely affect adiposity and even reduces body weight and BMI compared with higher-GI dietary patterns. Future trials should assess the effect of pasta in the context of other ‘healthy’ dietary patterns"

Altså, slik jeg leser denne konklusjonen så er en porsjon med 1/2 kopp pasta i en kontekst av et lavglykemsk kosthold ikke fetende. Det kan til og med gi vektreduksjon.

Er det dette som kommer fram i media? Nei! Det legges et ensidig fokus på at vektreduskjonen skyldes inntak av pasta. Det ses helt bort fra at deltagerne i utgangspunktet var overvektige og levde på lavglykemisk kost i testperioden. Det blir rett og slett snudd helt på hodet.

Å promotere at pasta er slankende må vel i beste fall kunne kalles å vri på sannheten og i verste fall er det ren svindel. Hvem sin feil det er kan nok diskuteres. Er det media som helhet som lager denne vinklingen. Er det den enkelte journalistene som kanskje ønsker å rettferdiggjør sitt pastainntak? Ikke vet jeg, men det virker ganske merkelig.

Overskriftene i media burde vel heller være det som kom fram i konklusjonen, at et lavglykemisk kosthold med en redusert inntak av karbohydrater kan gi vekt-reduksjon? Denne vinklingen ville gitt et mer riktig bilde av resultatet, og ville medført et helt annet fokus enn det som kom fram med fete overskrifter i ulike aviser.

Jeg påstår ingenting, men en kan begynne å lure på hva som egentlig er agendaen. Å vri på forskningsresultater, på bekostning av helse, burde vel ikke være lovlig? Ingen liker å bli ført bak lyset. Og selv om det kan være tette bånd til pastaprodusenten Barilla pasta, er likevel konklusjonen i rapporten tydelig. Det er etter min mening media og Jøran Hjelmeseth, professor ved Senter for sykelig overvekt, som snur dette på hodet.

De færreste går vel inn og leser hele forskningsrapporten. Folk flest leser avisa og stoler, til en viss grad i vertfall, på det som kommer fram. I denne situasjonen vil mange overvektige som er i en sårbar situasjon, få feilinformasjon. Noe som i verste fall kan resultere i at de får et enda større vektproblem.

At Hjelmeseth på Lipidklinikken, i tillegg støtter denne tolkningen gjør saken enda mer uheldig. Han uttaler bl.a. at denne undersøkelsen kan bidra til å redusere den ubegrunnede frykten for karbohydrater og at det er ingen grunn til å tro at pasta som en del av et sunt kosthold øker faren for overvekt.

Det er overhodet ikke det som kommer fram av undersøkelsen. Det kommer fram at et lavglykemisk kosthold kan gi vektreduksjon sammenliknet med et kosthold med høyere glykemisk index, og at en liten porsjon med pasta ikke ødelegger dette.

Ved å ta en liten gjennomgang av referanselista til metaundersøkelsen, så består den av folk som i en årrekke har brukt lavgykemisk kosthold som terapeutisk virkemiddel. Som Aseem Malhotra, Gary Taubes, d. Ludwig og D. Perlmutter. Disse anbefaler definitivt ikke karbohydrater ved overvekt og diabetes type 2. De ville trolig revet seg i håret av fortvilelse av Hjelmeseths tolkning.

Når Hjelmeseth likevel støtter medias vinkling, er det betimelig å spørre om han fikk med med seg at gruppa som deltok i studien var overvektige, og til dels led av fedme og 33 % også led av diabetes 2, at porsjonen med pasta var mikroskopisk og at de i testperioden fikk et lavglykemisk kosthold?

Burde ikke heller Hjelmeseth promotere et lavglykemisk kosthold i stedet for å bagatellisere konsekvensen av et høyt karbohydratinntak?

De aller fleste som promoterer et lavglykemisk kosthold inkluderer litt karbohydrater., men i betydelig mindre mengder enn det som er vanlig.

At enkelte med fordel bør redusere inntaket av karbohydrater ytterliggere, avhenger av egen toleranse.

Skal ikke Hjelmeseth hjelpe denne pasientgruppa? Ikke forvirre dem og i alle fall ikke forårsake at disse spiser mer karbohydrater som vanskeliggjør vektreduskjonen som de så sårt er ute etter. Toleransen for karbohydrater er som sagt svært individuell. Å bagatellisere effekten av karbohydratene kan derfor få store konsekvenser for en som har lav toleranse.

Poenget mitt er ikke at vi skal ha frykt for karbohydrater. Akkurat der støtter jeg Hjelmeseth fullt og helt. Men de fleste spiser for mye av denne matvaregruppa. Mange kan derfor ha stor gevinst av å redusere inntaket. Både i forhold til vekt og helsa generelt. Det er mange forskningsresultater som bekrefter dette.

Forklaringen er ganske enkel. Mindre karbohydrater gir mindre blodsukkerpåvirkning og mindre insulinutskillelse. Mer stabilt blodsukker gjør at du unngår å bli så fort sulten igjen. I tillegg til å sørge for at sukkeret transporteres fra blodet til cellene, er insulin et fettlagringshormon. Mindre insulinutskillelse bidrar dermed til mindre fettlagring og vekten reduseres. Lavere insulinverdier bidrar også til at fettet lettere frigis fra fettcellene. Det er ikke noe hokus pokus. Det handler om matens innvirkning på de hormonelle prosessene i kroppen. Og det virker!

Lavere insulinutskillelse gir også mindre inflammasjon (betennelse). Å redusere inntaket av karbohydrater kan dermed bety mye både i forhold til forebygging, bremsing og reversering av sykdom. Dette var en forenkling, men grovt sett er dette trolig de viktigste effektene ved et redusert "karbo"- inntak. Det gir også bedre trivsel og metthetsfølelse. Noe som også studien bekrefter.

Denne effekten bygges ikke lenger på enkeltstående resultater. Mange sykehus, klinikker og legesentre verden over bruker denne metoden med svært gode resultater.

Jmf: Dr Jason Fung, Eric Westman, Georgia Ede, Andreas Eenfeldt, Aseem Malhotra, David unwind, Steve Phinney, Tim Noakes, bare for å nevne noen. Sjekk ut dietdoctor.com.

Er det bare jeg som reagerer på vinkling og presentasjonen av forskningsresultatene i denne sammenheng? Er det virkelig greit at vi føres bak lyset på denne måten?

Jeg er av den naive typen, som i utgangspunktet velger å stole på folk, men det blir vanskelig å vite hva og hvem vi kan stole på når forskningsresultater blir tolket og vridd på i alle retninger alt etter hva svar en ønsker.

Dette var bare ett eksempel på hvordan forskning blir presentert i media.

Hvor mye av denne type informasjon presenteres vi egentlig for?

Du skal ikke tro alt du leser i avisa, sa min far til meg, da jeg var liten. Det var sannsynligvis et veldig godt råd.

Mette

Ref:

1. Gladnyhet for pastaelskere

Worried pasta will make you fat?

2. Pasta for weight loss

3. Effect of pasta in the context of low-glycaemic index dietary patterns on body weight and markers of adiposity: a systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials in adults

http://bmjopen.bmj.com/content/8/3/e019438

4. Nina teicholz: The big fat surprise

5. Zoe harcombe: the us dietary guidlines

6. Why low carb is better for weight loss

7. Worried pasta will make you fat?

Referanser til metaanalysen:

  1. Malhotra A : Eating MORE fat while cutting carbs and quitting sugar can help you lose weight and be happier, says top cardiologist: Mail Online, 2016.

  2. Taubes G : Diet advice that ignores hunger. Sunday Review ed: The New York Times, 2015.

  3. Ludwig D. Always hungry? Conquer cravings, retrain your fat cells and lose weight permanetly. New York: Grand Central Life & Style, 2016.

  4. Google Scholar

  5. Why we get fat and what to do about it. New York: Alfred A Knopf, 2011.

  1. Perlmutter D Grain Brain: the surprising truth about wheat, carbs, and sugar—your brain’s silent killers: Little, Brown and Company, 2013.

  2. Nna Teicholz: The big fat surprise: why butter, meat and cheese belong in a healthy diet: Simon and Schuster, 2014.

  1. National Obesity Forum, The Public Health Collaboration. Eat fat, cut the carbs and avoid snacking to reverse obesity and type 2 diabetes. http://www.nationalobesityforum.org.uk/index.php/136-news_/746-%E2%80%9Ceat-fat,-cut-the-carbs-and-avoid-snacking-to-reverse-obesity-and-type-2-diabetes-%E2%80%9D.html (accessed 05 Mar 2018).

Google Scholar

  1. Malhotra A

Saturated fat is not the major issue. BMJ 2013;347:f6340.doi:10.1136/bmj.f6340

FREE Full Text