Er myndighetenes kostråd de beste for oss?


Er virkelig de kostrådene som gis av myndighetene de beste for oss? De kan trolig være en forbedring hvis utgangspunktet er så som så, men for en stor del av oss består de anbefalte kostrådene av altfor mye karbohydrater og for lite sunt fett.

Jeg vil kort beskrive en variant av mitt daglige kosthold:

Frokost: 1 frøbasert knekkebrød med smør, salat, leverpostei og masse paprika eller med eggesalat og røkelaks, pluss 1 kiwi

Lunch: Omelett med champignong, løk, litt bacon, 1/2 avokado, 4 babytomater

Middag: Kyllingform med brokkoli, løk, paprika, sukkererter i saus basert på kokosmelk eller torsk med sprøstekt bacon, ertepuré, gulrot/ løkpanne og brokkoli og urtesmør.

Til kaffen: 2 biter mørk sjokolade (min. 70% kakao) og noen bær

Jeg drikker vann, Farris, litt kaffe og urtete. Og et glass vin i ny og ne.

Dette høres da ikke så verst ut? Rene råvarer laget fra bunnen av.

I følge myndighetenes anbefaling har jeg altfor lite karbohydrater.

Så hva mangler egentlig i mitt kosthold i forhold til et "normalt og balansert" kosthold?

Brødmat, ris, pasta og potet. Bearbeidet mat og vegetabilsk fett.

Hva vil egentlig disse råvarene bidra med for meg og min helse?

Jo, betydelig større blodsukkersvingninger som gjør at jeg raskt blir sulten igjen og får mer svingende humør og energinivå. Det påvirker også konsentrasjon og utholdenhet. Det vil medføre økt utskillelse av insulin, som vil gi økt fettlagring og økt inflammasjon (betennelsestilstand).

Det vil også gi meg økt risiko for overvekt, diabetes 2 og inflammasjonslidelser som bl.a: hjerte/ karlidelser, autoimmune sykdommer, smertetilstander, nevrologiske lidelser og flere kreftformer.

Altså våre nye folkesykdommer, som også øker blant barn og ungdom.

Nei, ellers takk. Jeg holder meg heller til ren, ekte mat.

Og hva er det som serveres til våre kjære på sykehus, sykehjem eller institusjoner?

I tillegg til basiskost som kjøtt, fisk og grønnsaker, er det nettopp brødmat, ris, pasta, dessert og kaker som serveres. Hver eneste dag. Dette regnes som et normalt og balansert kosthold. Er det normalt og balansert bare fordi det er blitt vanlig? Eller kunne det vært bedre?

Kanskje det snart er på tide å snu litt på "flisa" og gjøre tiltak som bedrer helsa, i stedet for å støtte opp under sykdom?

Tenk om vi med små grep kan unngå videre utvikling av de "kroniske" lidelsene som i dag er medvirkende årsaker til at sykehusene og sykehjemmene fylles opp? Forresten, når stadig flere reverserer diabetes 2 ved hjelp av kostholds og livsstilsendring, så er de vel ikke kroniske? Tenk om vi ved hjelp av små grep kan unngå utviklingen av kreft og Alzheimer, som vi alle frykter?

Det er mer enn nok kompetanse og erfaringer som tilsier at det er fullt mulig. Vi trenger ikke sitte med hendene i fanget og håpe det beste. Vi kan faktisk gjøre veldig mye.

I følge de generelle anbefalingene må vi ha brød, ris, pasta og poteter. De er disse råvarene som er basisen. Ja, selve fundamentet og byggesteinen i det norske kostholdet.

Hvorfor i all verden må det være sånn? Grønnsaker, frukt, bær, gode proteinkilder og sunt fett kan gi oss alle de næringsstoffene kroppen trenger uten at blodsukkeret påvirkes i særlig grad. Uten at insulinnivået påvirkes. Uten at vi utvikler insulinresistens og diabetes 2.

Det er ofte enkle grep som skal til. Det handler egentlig mye om vaner. Tenk på alle de råvarene som egentlig er tilgjengelige og tenk på hvor begrenset utvalg vi egentlig bruker.

Jeg vil samtidig vise til dette innlegget av terapeut Tor Strømsnes som beskriver ganske tydelig hvorfor han mener de anbefalte rådene sannsynligvis ikke er de beste for alle:

Hvofor følge myndighetenes kostråd?

Er det ikke snart på tide at vi våkner og ta ansvar?

Om ikke myndighetene våkner, har vi i alle muligheten til å ta ansvar for vår egen helse.

Vi trenger ikke gjøre de samme feilene som våre foreldre. Mange av dem sitter nå på sykehjem med store helseutfordringer som følge av slag, hjerteinfarkt, nyresvikt, revmatisme, inkontinens, kreft og demens. En stor del av disse har fulgt anbefalingene, til punkt og prikke.

Kosthold er riktignok ikke alt, men kost som terapeutisk verktøy er mye mer potent enn de fleste er klar over.

Tenk om vi hadde snudd pyramiden på hodet og spist rene råvarer av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker og bær som basis. Der brødmat kun var tilbehør.

Tenk om vi kunne klart å snu epidemien av overvekt, diabetes 2 og inflammasjonssykdommer?

Det er tydeligvis mange misforståelser angående hva et redusert karbohydratinntak innebærer. For egen del har en reduksjon av karbohydrater og bearbeidet mat medført økt inntak av grønnsaker, bær, fisk, kjerner og frø. Mer ren ekte mat.

Vi spiser definitivt ikke biff til frokost, lunch og kvelds eller fråstser i majones, ost og bacon.

Helsegevinsten hr vært stor.

Det handler trolig vel så mye om det som ikke spises som det som spises.

Mvh Mette

Ref:

1. Nina Teichholz: The big fat surprize

2. Zoe Harcomb: The US dietary guidelines

3. Should the Us dietary guidlines have been introduced

4. Assosiation of fats and carbohydrate intake with cardiovascular disease and mortality in 18 countries from five continents ( PURE): a prospective cohort study