Hvordan få et bedre kosthold?

http://kostreform.no/wp-content/uploads/2014/11/Kostrådene.pdf

Det er mye forvirring ute og går når det gjelder kosthold, noe som bidrar til at mange ikke gjør noe som helst. For å være på den trygge siden kan du rette deg etter Kostreform for bedre helse sine retningslinjer. De har oppdaterte råd, som ikke innebærer noen risiko.

Legger derfor ved en sammenlikning av myndighetenes råd og Kostreform for bedre helse sine kostholdsråd, slik at du selv kan se hva uenighetene bunner i.

Kostreform for bedre helse er, etter min mening, mest oppdatert og med å følge disse rådene kan du føle deg trygg på at du gjør et viktig tiltak for din egen helse.

Myndighetenes råd holder fremdeles på at mettet fett er skadelig, selv om stadig flere forskningsrapporter hevder det motsatte.

Myndighetene fremhever fremdeles kornprodukter som gunstige, selv om vi vet i dag at sensitiviteten for korn er svært individuell, og behovet for karbohydrater ved overvekt og diabetes er langt lavere enn det myndighetene anbefaler.

De fleste av de som sliter med overvekt og diabetes 2 har insulinresistens, hvilket innebærer at de tåler karbohydrater svært dårlig. Også de grove.

Når over halvparten av den voksne befolkningen sliter med overvekt og diabetes, vil de generelle råden ikke være tilpasset, og med å fortsette å innta masse karbohydrater vil insulinresistens og inflammasjon opprettholdes. Her er Kostreform sine råd mye mer nyansert.

Så hvis du vil starte i dag med å endre ditt kosthold, er Kostreform for bedre helse sine råd et glimrende sted å begynne.

Individuelle reaksjoner må du selvsagt ta hensyn til. Begynn i en ende, så kan du evt jobbe deg videre etterhvert som du ser hvordan det utvikler seg.

Mange står fast i forhold til hva de skal finne på til middag.

Her er noen tips:

  • Hjemmelaga karbonader med stekt løk pluss brokkoli og blomkål,

  • Hjemmelagede fiskekaker med ovnsstekte grønnsaker, smeltet smør

  • Thaisuppe med kylling og kokosmelk (Trines matblogg),

  • Mexikansk kyllingsuppe (med masse løk og hermetiske tomater). Serveres med rømme og revet ost for de som tåler melkeprodukter

  • Lammegryte med masse grønnsaker. Løk, gulrøtter, kålrot, persillerot (langtidskokt)

  • Lammekoteletter med pesto, blomkålpuré, bakte tomater og bønnespirer

  • Fiskesuppe med laks, grønnsaker, kokosmelk og currypaste

  • Ovnstekt laksefilet med urtesmør og grønnsakwok

  • Ovnsbakt kveite med persillesmør og rotgrønnsaker

  • Håper noe faller i smak

Lykke til med en bedre helse!

Mette