Økende velstandsmage – mer enn et forfengelighetsproblem


I dag er det tabubelagt å snakke om økende bukfett. Det blir umiddelbart linket opp mot kroppshysteri og fokus på utseende. Men vi må tørre å snakke om risikofaktorer med økende velstandsmage, uten at det skal bli vinklet mot kroppsfiksering.

Vi må tørre å snakke høyt om risikoen ”ola normann” utsetter seg for med at vekten stadig går oppover. Jeg er på ingen måte ute etter å løfte pekefingeren, men forebygging er langt bedre og billigere enn behandling. For å kunne forebygge er informasjon nødvendig.

Konsekvensene med å ikke ta symptomene på alvor kan bli store.

Mange tenker at litt mage ikke er så farlig. Det er det for så vidt ikke hvis du ellers er fysisk aktiv og spiser sunt.

MEN- mange er egentlig ikke så fysisk aktive som de liker å tro. De var det gjerne tidligere, men av en eller annen grunn som f.eks studietid, småbarnstid, kontorjobb ol. kan ha redusert aktivitetsnivået til et minimum. Selv om det å ha småbarn kan være travelt nok, så blir det ikke samme aktivitetsnivå som når du tidligere drev med hard fysisk trening flere ganger i uka.

Mange tenker også at de spiser jo sunt, for de spiser et vanlig norsk kosthold med brød, juice, melk, yoghurt og litt grønnsaker til middag. Dette er egentlig et kosthold som bidrar til økt insulinproduksjon med risiko for insulinresistens som igjen er forstadiet til diabetes type 2. Økt ”velstandsmage” er ofte første symptom.

Insulinresistens, overvekt og diabetes type 2 er vårt største helseproblem for tiden. Mange sliter med alvorlige helseplager som trolig kunne vært unngått hvis de ble tatt tak i før de fikk utvikle seg.

Insulinresistens er et signal om en ubalanse som gir økt betennelsestilstand i kroppen som igjen er årsaken til de fleste kroniske lidelser vi sliter med i dag.

Forhøyet insulinproduksjonen gir også ubalanser i andre hormonprosesser.

For menn kan resultatet være redusert testosteronnivå, noe som kan gi lavt energinivå, lite initiativ, dårlig humør og lite sexlyst. Lavt testosteronnivå hos menn gjør det også enda vanskeligere å gå ned i vekt, selv om kostholdet er bra. Den største risikoen er likevel økt fare for hjerte- karsykdommer.

For damer kan insulinresistens medføre de samme plagene som hos menn med lavt energinivå, lite initiativ, dårlig humør og lite sexlyst, i tillegg til at det kan bli vanskelig å bli gravid.

Den lille valken som stadig vokser er altså ikke så uskyldig som du kanskje tror. Den er et symptom på at noe er i ubalanse og som bør tas på alvor før den får utvikle seg til et større problem. Det handler om mye mer alvorlige ting enn utseende.

Og det er betydelig enklere å gjøre noe på dette stadiet enn å vente til lidelsene er et faktum.

5 tiltak for å snu denne utviklingen:

  1. Reduser inntaket av "raske" karbohydrater (hvetebaserte brød/ kaker/ kjeks, brus, saft, juice, snop, chips og junk food). Prøv lavkarbo-brød, frøbaserte knekkebrød eller andre fiberrike rug/ havrebaserte knekkebrød. Lag noen gode havrekjeks eller bruk nøtter og bær som snacks.

  2. Øk inntaket av sunt fett som fet fisk, avokado, gode oljer, kjerner, nøtter og frø. Bruk fisk flere gr pr uke både som pålegg og middag. Spray grønnsakene med en god olje og tilfør kokosa eller kokosmelk i smootien.

  3. Øk inntaket av sunne proteiner (gjerne vegetabilske). Bønner, linser, kikerter, rent kjøtt, vilt, fugl, fisk og egg

  4. Øk inntaket av grønnsaker og bær. Ha grønnsaker til hvert eneste måltid og 1 porsjon bær pr dag. Lag gjerne en god is av bringebær, kokosmelk og litt kokosblomstsukker eller honning som søtning.

  5. Øk aktivitetsnivået til minimum 1 time fysisk aktivitet daglig. Gjør noe du liker Den viktigste effekten av fysisk aktivitet er trolig bedring av insulinfølsomheten og ikke forbrenning av kalorier.

Husk at det er det som inntas ofte som har størst innvirkning. Brødmat og andre produkter som spises flere ganger daglig får derfor stor betydning for helsa. Med å bytte det vanlige kjøpebrødet med ”lavkarbo”-brød eller frøbaserte knekkebrød så har du allerede gjort et viktig skritt i riktig retning som kan gi stor gevinst.

Gevinsten kan være formidabel både i form av økt velvære og trivsel og ikke minst en kropp som fungerer bedre.

De beste ønsker om en god helse.