• Mette Lund Larsen

Lammegryte

Oppdatert: juli 18


Lammegryte med rotgrønnsaker

En smakfull" gryte" smaker like godt på sure høstkvelder, som en regntung vårdag eller vindfylt sommerkveld.

Her i huset er lammegryte en favoritt. 


For deg som er ekstra sensitiv for rotgrønnsaker, kan du bruke andre grønnsaker eller du kan bare forsyne deg med mest kjøtt og kraft og mindre grønnsaker, så går det helt fint likevel.


Denne gang tok jeg det jeg hadde i kjøleskapet som var: 

2 løk,

1/2 kålrot

6 gulrøtter 

pluss en hel del lammejøtt

Salt, pepper, timian og oregano 

4 ts tomatpuré

bittelitt jevning (Du kan bruke johannesbrødkjernemel (JBKM) for å holde karbomengden på et minimum)


Satser på middag til flere dager



Fremgangsmåte: 

Brun kjøttstykkene i nøytral cocosa, sammen med godt med pepper og hell over vann så det dekker kjøttet.

La kjøttet trekke 1 time før du har i grønnsakene. 

Ha litt cocosa i stekepanna, skjær opp grønnsakene og surr dem noen minutter i stekepanna før du har dem i gryta.


Det er ikke nødvendig å steke grønnsakene, men jeg synes det gir en litt rundere smak. Gjør det som passer deg. Det blir kjempegodt uansett.


Etter en time har du i grønnsakene, timian og oregano.

Dersom du bruker friske urter, kan du vente med disse til slutten av koketiden.  

La gryta småputre til alt er helt mørt. 

Gryta kan gjerne koke en time til og vel så det. Den blir bare bedre og bedre jo lenger den står. 

Rør inn tomatpuré og ha i jevning/ JBKM hvis nødvendig og smak til med salt og pepper.


Du kan gjerne bruke en potet og to som jevning, men det er ikke nødvendig.

En potet eller to fordelt på hele gryta blir uansett ikke mye, men siden det er endel rotgrønnsaker allerede, kan det bli for mye karbohydrater (kh) for enkelte.


Ta hensyn til din egen toleranse og spis kjøttet og kraften hvis du er redd det blir for mye kh for deg.


Velbekomme! 

0 visninger
  • Grey Facebook Icon

Madlaveien 13

4008, Stavanger

ernering@me.com

Tel:  997 09 638

  • Hvit Instagram Ikon
  • White Facebook Icon

© 2019  Mette Lund Larsen