• Mette Lund Larsen

Granola

Oppdatert: juli 8


Ingredienser: 1 pose mandelmel (200 gr) 1 pose kokosmasse 4 dl solsikkekjerner 3 dl gresskarkjerner 3 dl hakkede mandler 2 dl hassel/ valnøtter 1-2 ts vaniljesukker (bourbon vanilje eller noen dråper vaniljeessens) 1 ts salt evt. 2-3 ts kanel ca. 1,5 dl vann ½ dl rap/ olivenolje eller kokosolje 2 ss Sukrinsirup gold, evt. bytt noe av Sukrinsirup med litt kaldpresset honning 3 ss meierismør eller Smøremyk rapskokos hvis du ikke tåler melk Fremgangsmåte: Bland alt det tørre i en bolle. Tilsett vann, olje og Sukrinsirup og kna alt godt sammen til du har en kornete masse. Fordel blandingen på to stekebrett. Ha over klatter med smør.

Stekes på 175 grader i ca. 45 min. Etter 10 min røres inn smøret. Rør i blandingen et par ganger underveis. Evt. bytt plass på brettene etter 20 min hvis ovnen steker ujevnt. Skru av ovnen og la blandingen tørke med stekeovndøren på gløtt. Avkjøles og oppbevares på lufttett glass eller boks. Bruk granola som frokostblanding, i smoothien eller sammen med nøttemelk eller cottage cheese og friske bær. Du kan også bruke granola som snacks, turmat og som påfyll etter trening. Tips: Granola er en fin gave å gi bort til den som har alt. Hell den på et Norgesglass og knytt hyssing rundt lokket – Gjerne med oppskriften og bruksområder skrevet på en fin merkelapp.

0 visninger
  • Grey Facebook Icon

Madlaveien 13

4008, Stavanger

ernering@me.com

Tel:  997 09 638

  • Hvit Instagram Ikon
  • White Facebook Icon

© 2019  Mette Lund Larsen