• Mette Lund Larsen

Alternativer til den ordinære brødskiva

Oppdatert: juli 8



Du kan oppnå en rekke helsefordeler med å redusere brødinntaket og det trenger hverken være vanskelig, avansert eller dyrt. Det handler bare om å tenke litt utenfor "boksen".


Det viktigste er at du finner alternativer du liker og som fungerer for deg. Det er det du spiser ofte som får størst betydning, så å gjøre en innsats på brødfronten er en smart investering. Velg for all del mat du liker godt!


NB!

Når blodsukkeret stabiliseres og insulinnivået reduseres kan effekten komme raskt. Ofte svært raskt. Vær derfor obs på eventuelle endringer i medisinbehovet og juster dosen i samråd med egen lege.


Lykke til med mindre brødmat og generelt mindre karbohydrater!


Gjør det enkelt!


Ketorundstykker med pålegg



Egg og bacon med grønnsaker

Lavkarbobriks med grønnsaker og egg

Eggerøre med fenalår og grønnsaker

Frøknekkebrød med peppermakrell



Kyllingklubber med avokado


Speketallerken

Minibaguetter med ønsket pålegg


Glimrende turmat:

Kyllingsalat med hvitløksdressing og pesto

Eggewrap med aioli og røeklaks


                                   

Bærsmootie med hjemmelaget granola

Hjertesalat med roastbiff eller spekeskinke



Salat med kylling, spekeskinke eller

en god coritzopølse



Rekesmørbrød på ketobrød

Sashimi eller pokébowl. Bare utelat risen

En smakfull suppe til lunch, middag eller kvelds

Dette var bare noen eksempler på mat som kan erstatte den tradisjonelle brødskiva. Mulighetene er uendelige! Det er bare å sleppe fantasien løs :)


Lag gjerne større middagsporsjoner så du har rester til kvelds eller lunch neste dag. 2 varme måltider pr dag betyr mindre brødmat.


Hvis du i tillegg bytter ris, pasta, nudler og potet med ekstra grønnsaker har du redusert karbohydratene ytterligere.

Håper du finner noe som passer for deg.


Masse lykke til!


Hilsen Mette


0 visninger
  • Grey Facebook Icon

Madlaveien 13

4008, Stavanger

ernering@me.com

Tel:  997 09 638

  • Hvit Instagram Ikon
  • White Facebook Icon

© 2019  Mette Lund Larsen