• Mette Lund Larsen

Et typisk lavkarbo - måltid

Oppdatert: 9. juni 2019



Valgmulighetene er store. I vårt hjem er dette et eksempel på et typisk lavkarbo-måltid. Enten som lunch eller kvelds for den saks skyld.

I går bestod kveldsmaten av det som var i kjøleskapet: røkelaks, spekeskinke, frissésalat, ruccula, avokado, agurk, paprika, tomat, sukkererter, pesto og eggerøre.

Denne type mat metter godt og smaker godt. Sammensetningen sørger for stabilt blodsukker og inneholder de næringsstoffene kroppen trenger, uten en masse karbohydrater. Det er samtidig 100 % gluten og melkefritt. Perfekt!

Det eneste som er annerledes i forhold til en ordinær buffét er at brødet er utelatt.

Ved å utelate brødet holder metthetsfølelsen lenge, blodukkeret holdes stabilt og du får i deg flere vitaminer og mineraler enn om du spiser en masse brød. Fyll godt opp med grønnsaker, slik at du også dekker inn behovet for fiber.

Lavkarbo er ikke mer komplisert enn dette.

NB! Ved melkeintoleranse må du være obs på at ferdigkjøpt pesto kan inneholde parmesan og eggerøren kan inneholde melk, fløte eller smør. Hvis du lager maten selv er det bare å utelate disse ingrediensene.

Mvh Mette


0 visninger
  • Grey Facebook Icon

Madlaveien 13

4008, Stavanger

ernering@me.com

Tel:  997 09 638

  • Hvit Instagram Ikon
  • White Facebook Icon

© 2019  Mette Lund Larsen